Cheers, darl! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Tessa Terlouw - WaarBenJij.nu Cheers, darl! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Tessa Terlouw - WaarBenJij.nu

Cheers, darl!

Door: Tessa Terlouw

Blijf op de hoogte en volg Tessa

15 September 2013 | Australië, Melbourne


Dit weekend ben ik begonnen met mijn eerste diensten bij 'The Brunswick Hotel', een bar ongeveer 15 minuten van ons huis.

Hoewel ik redelijk wat ervaring in de horeca heb, vielen de eerste diensten me nog niet mee. Na drie weken in Australië was mijn kennis van het lokale bier op zijn minst beroerd te noemen en in een gemiddelde bar – zoals die waar ik werk – hebben ze tenminste 7 soorten bier op de tap en twee soorten cider. Dan hebben we het over wat er verder in de koelkast staat nog niet eens gehad.

Daarnaast zijn er nog 6 verschillende wijnen, 3 soorten champagne, ongeveer ieder mix-drankje dat je maar kan bedenken en een grote verscheidenheid aan shots.
Mijn eerste dienst was dan ook met name een aaneenschakeling van vragende blikken van mijn kant, als er weer eens een 'raging bull', een 'wet pussy', of een 'bolivian kiss' werd besteld.

Maar de verscheidenheid aan verschillende soorten alcoholische versnaperingen was niet het enige obstakel. Want niet alleen gaan klanten steeds onduidelijker praten naarmate ze meer bezoekjes aan de bar brengen, ook de uitspraak in het algemeen maakt het voor mij soms moeilijk dingen te verstaan.
In Australisch Engels is het verschil tussen cider en soda (cadah en sodah) opeens heel erg klein, net als tussen 'pot' en 'pint' (klinkt allebei als 'pwht' na een paar drankjes). Sauvignon Blanc wordt opeens Sevvínjon white.

Tot slot is er ook nog het feit dat alles in hier tenminste twee verschillende namen lijkt te hebben; plaatsen, personen en voorwerpen. James' Boags Draught is dus zowel 'Boags' als 'Draught', Ginger Ale is hetzelfde als 'dry', Johnny Walker is Scotch, en Bundy is Bundaberg rum. Uiteraard zijn er van iedere soort sterke drank tenminste twee merken.

Al met al duizelde het me behoorlijk na de eerste dienst. Maar al doende leert men. Met een hoop hulp van collega's pik ik het redelijk snel op. Maar het werken in een bar is hier beduidend anders dan in Nederland. Ook omdat de manier van omgang anders is.
Australiërs zijn goed in kletsen met onbekenden, een soort uitgebreide uitwisseling van beleefdheden. Toen ik hier net drie dagen was en met Luke in de supermarkt stond, vroeg de caissière na de eerste groet: 'En, wat hebben jullie gedaan vandaag?'
“We hebben een rustig dagje gehad”, zei Luke. We zijn het centrum ingegaan, hebben wat inkopen gedaan en lekker geluncht. Zo beginnen we maar eens aan het eten. Hoe was jouw dag?”
“Prima”, zei de cassiére, “net begonnen met werken”.
“Tot hoe laat moet je vandaag?”
“Tot een uurtje of acht”
We rekenden af en liepen naar buiten en ik vroeg Luke waar hij de caissière van kende.
“Ik ken haar niet”, zei hij.
“Echt? Vroeg ze zomaar hoe je dag was?”
“Ja, dat is toch gewoon beleefd?”

En inderdaad, overal waar ik kom wordt er gevraagd hoe het met me is, hoe mijn dag verloopt en wordt me “een geweldige dag” toegewenst.
Ook in de bar opent regelmatig een klant het gesprek met de vraag hoe het met me gaat en ik wordt aangesproken met 'darling', 'love' of 'babe'. Het is weer eens iets anders dan 'drie bier'.

Hoewel ik het werken in de bar leuk vind om te doen is het gelukkig geen full-time baan, ik doe alleen in het weekend een aantal diensten. Mijn andere nieuwe baan is het andere uiterste. Van een bar vol jonge, hip geklede mensen met harde muziek, naar uitzendwerk in administratie en als secretaresse, waarbij ik een nette broek of jurk aan moet (nette jeans zijn geen optie), mijn tatoeages moet bedekken en mijn piercings eruit moet halen.

Hiervoor heb ik me vorige week ingeschreven bij een uitzendbureau en werd ik vrijdag getest op mijn vaardigheden in Word, Excel en tiksnelheid. Dus mam, bedankt voor de typ-cursus, al vond ik het verschrikkelijk toentertijd. De test in Word was gelukkig geen probleem en ook Excel heb ik gehaald, dankzij een ochtendje tien tutorials op Youtube volgen en driftig oefenen.
Nu ik ben 'geslaagd' kan ik van af volgende week gebeld worden voor tijdelijk werk, wat een klus van één dag kan zijn of van een paar weken of maanden. 'Fingers crossed' dus, dat ik ook daar snel aan de bak kan!

  • 15 September 2013 - 09:02

    Gerhard Terlouw.:

    Hoi, Tessa.
    Ik heb geamuseerd en met grote belangstelling je verslag gelezen. Wat de uitwisseling van beleefdheden betreft: 's-lands wijs, 's-lands eer. Om met Obelix te spreken: "Rare jongens, die Australiërs". Gek, nooit gedacht dat een "wet pussy" een drankje was....
    Gr.v.G.

  • 15 September 2013 - 09:14

    Mamma:

    Hoi Tessa, lekker bezig weer, dat houd je scherp, goed gedaan allemaal, ben zooooo trots op je! Ik houd mijn vingers crossed!
    Kus

  • 15 September 2013 - 10:08

    Feija:

    ik stel me een beetje voor dat het Australisch een beetje lijkt op het Zuid Limburgs.. Het lijkt bijna of het ook allemaal vragen zijn door klemTOON te verleggen naar het einde van het woord..

    Verder ben ik echt heel benieuwd hoe je administratieve bevindingen gaan zijn? Is weer een nieuwe tak van sport! Hopelijk stroomt het werk binnen!!

    <3 ook voor Luke!

  • 15 September 2013 - 11:05

    Joke Harbers:

    Hoi "babe",
    Ik vind het fijn om te horen dat je het fijn hebt,
    en geweldig om je verhalen te lezen.
    Ben erg benieuwd naar foto's van jou in kantooroutfit
    Hoe gaat het met het baby'tje?
    liefs voor jullie beiden,
    Joke

  • 15 September 2013 - 11:21

    Nora:

    Die Australiërs klinken als een übersociaal en alcoholish sterk ontwikkeld volkje... Zou er een verband zijn? Ik vind je nieuwe Jambersbestaan ('overdag werkt zij als secretaresse, naar 's nachts runt zij eigenhandig een bar') helemaal des Tess. X!

  • 15 September 2013 - 12:46

    Ineke Snoek:

    Ha Tess,

    Het lijkt er op dat alles minder hectisch is dan hier. Zomaar praatjes maken met wildvreemden... Hier vreet je je op als je te lang moet wachten omdat iemand staat te beppen. Maar zoals het daar gaat is natuurlijk beter!

    Liefs, ineke

  • 15 September 2013 - 22:53

    Loes Terlouw:

    Hoi Tess, grappig dat jij nu ook in de Horeca zit. Bij ons is het toch een stukje simpeler, wij hebben maar 1 soort bier gelukkig!!!! Apart om aan iedereen te vragen hoe hun dag is geweest, gaat wel veel tijd in zitten, het is overigens wel gezellig werk. Je kiest je werk wel in uitersten, hopelijk vindt je snel een administratieve baan, heel veel succes!!!

    Liefs Loes

  • 16 September 2013 - 00:07

    Suzan:

    Hee lieverd, wat een spannende ontwikkelingen! En mooi verwoord, die culturele verschillen.
    Ik wist niet dat die Aussies ZO sociaal waren, wel gezellig! Misschien voel je je er ook wel wat meer door thuis?
    Benieuwd hoe het zal gaan met de administratieve jobs, maar lekker dat je iig in de bar bezig bent. Klinkt als een plek waar je goeie verhalen aan overhoudt ook!
    Dikke kus!

  • 16 September 2013 - 18:20

    Jan Gerritsen:

    Beleefd volkje ook in de USA. Altijd vragen hoe het gaat, klinkt soms een beetje oppervlakkig, maar is heel vaak gemeend. Have a nice day, is het afscheid dan, kom ik buiten staat er voor de Mall een auto van de ijsjesleverancier met erop: Have an Ice day. Kwam mij beter uit.
    Biertje?

    Jan

  • 16 September 2013 - 20:42

    Niels:

    Hai Tess,

    de verhalen zjn we zoals we ze gewend zijn van je. Grappig, origineel en vol nieuwe info. Leuk om zo op de hoogte te blijven. Wij zitten lekker in ons nieuwe huis in hartje Keizerstad en het gaat goed hier. Doe je Luke de groeten van ons?
    ciao

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Melbourne

Down under

Living in Melbourne

Recente Reisverslagen:

16 Maart 2014

En toen was je kok.

27 December 2013

Druk druk druk

08 November 2013

Koffie

25 Oktober 2013

12 weken 13 ambachten

15 September 2013

Cheers, darl!
Tessa

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 597
Totaal aantal bezoekers 134489

Voorgaande reizen:

22 September 2013 - 13 Juni 2014

Down under

28 Februari 2010 - 11 Juni 2010

Mexico en Midden-Amerika

15 September 2005 - 28 April 2008

Ghana part 1 + 2 + Syria

12 Juni 2012 - 30 November -0001

Nicaragua and Central America

Landen bezocht: