Koud! - Reisverslag uit Damascus, Syrië van Tessa Terlouw - WaarBenJij.nu Koud! - Reisverslag uit Damascus, Syrië van Tessa Terlouw - WaarBenJij.nu

Koud!

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

04 April 2008 | Syrië, Damascus

Het is hier Koud! Dat is nog wel het meest opvallende verschil tussen Ghana en Syrie als ik ’s avonds klappertandend onder twee dikke dekens kruip en wanneer het kippenvel weer op mijn armen verschijnt zodra ik in de schaduw sta, ondanks dat het hier 24 graden schijnt te zijn.

Maar natuurlijk is Syrie om nog wel meer dingen anders dan Ghana: waterpijpen, smalle straatjes met overhangende geveltjes, gesluierde vrouwen, falafel en kebab, gladde kereltjes met leren jassen en hun halflange haar strak tegen hun hoofd geplakt, en het gevoel analfabeet te zijn (want arabisch...).
Al die dingen zijn geweldig, maar die kou...
Die begon al toen ik de geairconditionde vertrekhal van het vliegveld in Ghana binnenkwam. Toen vond ik het wel even lekker dat het zweet even niet met straaltjes van mijn rug liep, maar ik heb het volgens mij sinds dat moment niet echt meer helemaal warm gehad.
Gezweet heb ik wel nog even, toen ik in Cairo probeerde mijn tweede boardingpass op te halen. Dat deed ik met mijn elektronisch ticket, wat me al lichtelijk zenuwachtig maakte, omdat iets in mij zegt dat het gewoon niet mogelijk is om op het vliegtuig te stappen door middel van alleen een uitgeprint emailtje.
Maar goed, ze namen mijn elektronisch ticket en mijn paspoort in (!) en ik moest om 12 uur (dus 3,5 uur later) maar even terugkomen voor mijn boardingpass en mijn paspoort. Dat deed ik, maar ik werd weggestuurd en moest het een uurtje later nog maar eens proberen. Toen bleek dat mijn plaats op de vlucht al gesloten was, maar dat kon gelukkig opgelost worden, enkele minuten voordat ik het vliegtuig in moest. Stressmomentje..

Verder was de tussenstop van 8 uur in Cairo heel ok. Ik maakte mijn aanwezigheid direct kenbaar door uit te glijden op de gladde trap en op mijn billen naar beneden, zo de gebedsruimte in te stuiteren. Daarna vluchte ik snel maar naar de andere kant van het vliegveld, waar ik me tegoed deed aan 3 grote bekers starbuckskoffie en m’n eerste kaascroissant in heel lang.

Na nog 1,5 uur vliegen landde ik dan eindelijk in Syrie waar bij wijze van visum een stuk of 15 rare postzegels in mijn paspoort werden geplakt. Gelukkig stond Nora me al op te wachten en met de bus vertrokken we naar haar kamer, midden in de oude stad, gelegen aan een geweldige binnenplaats.

En nu zit ik in het internetcafe om de hoek. Maandag vertrekken we voor een dag of vijf naar Jordanie, waar we onder andere de uit steen gehouwen stad ‘Petra’ en de dode zee willen zien (wat dus eigenlijk een meer is, weer een illusie minder, haha. Misschien had ik me ook gewoon iets meer moeten verdiepen....)

Tot die tijd ben ik bereikbaar op mijn nieuwe Syrische nummer:00963947809036, wat ik overigens heb bij dezelfde provider als die ik in Ghana had.
In Jordanie doet dat nummer het helaas niet meer, maar vanaf volgend weekend ben ik dan dus weer te bereiken.

Tess

  • 05 April 2008 - 14:17

    Mamma:

    Nou Tessa, dat was me dan het reisje wel weer. Gelukkig ben je goed aangekomen. Weer veel nieuwe indrukken opdoen. Geniet ervan.

  • 05 April 2008 - 14:46

    Ineke:

    Ha die Tess,

    Gelukkig veilig aangekomen. En nu weer naar Jordanie!! Fantastisch!!
    Petra zou ik ook wel willen bezoeken.
    Wie weet komt het er nog eens van.
    Nog even lekker genieten en dan wachten wij je op met open armen en willen we alles!!!weten.

    Liefs, Ineke

  • 05 April 2008 - 14:49

    .feija.:

    Ahhhhh.. ik zie het al helemaal voor me, een bibberende Tessa.. Ik moet wel zeggen het is hier helemaal koud..

    Trouwens, echt gaaf dat je naar Petra gaat, kun je Indiana Jones naspelen..

    Nou schatje, ik ben erg benieuwd naar je volgende avontuur!!!

    dikke kus!

    ps. groetjes van Joep!!

  • 05 April 2008 - 15:44

    Frits En Dieny:

    Bibberen bij 24 graden? Bereid je maar alvast voor als je over een poosje deze kant weer opkomt. Als ik dit schrijf, vliegen juist de sneeuwvlokken in het rond en klettert de hagel weer tegen de ramen. Da's nog eens andere koek.
    Ik begrijp dat Afrika en het Midden-Oosten totaal verschillende werelden zijn.
    Ook al is het kort, probeer zoveel mogelijk van je verblijf te genieten.
    Heel veel plezier en kijk goed uit met die "gladjakkertypes".

  • 05 April 2008 - 17:11

    Suzan:

    Wat een avonturen, weer! Poeh hee! Geniet ervan! Maar ik weet zeker dat je dat doet.
    Tot snel en heel veel liefs!

  • 05 April 2008 - 18:15

    Jesper:

    Hoi Tessa,

    wat ontzettend gaaf allemaal! Alhoewel dat stressmomentje op dat moment wel even anders voelde. Blijf genieten van alles en op naar de uitgehakte stad en de dode zee!

  • 05 April 2008 - 23:05

    Jannetje:

    Hoi Tessa,
    Je maakt het mee, de gebedsruimte binnen komen valla haha. Spannende reis, maar je bent er! Hoe ging het afscheid nemen van alle lieve mensen in Ghana? Zal wel even een hele omschakeling zijn. Ik heb toevallig net vandaag mijn vlechtjes eruit gehaald, dus ook weer een stukje ghana letterlijk losgelaten. Heel veel plezier in Syrie en misschien maar eens kijken of je daar een trui kunt aanschaffen ;)
    Liefs Jannetje.

  • 06 April 2008 - 19:32

    Eef:

    Hi lieve Tessa, zo op naar het laatste stukje van je avontuur! Geniet en dan zie ik je lekker over drie weekjes!!! Kan niet wachten, de bob bon bloc ligt al met smart op je te wachten voor een ouderwetse grace anatomy avond!!! XXXXX

  • 10 April 2008 - 22:26

    PEER / INE:

    lEUK OM WEER VAN JE TE LEZEN, tESSA !ook lachen over hoe je schrijft over je avonturen. En herkenning bv. die postzegels van het Syrische visum.
    Ik ben benieuwd naar jullie verhalen als je terug bent uit Jordanie. Van Nora heb ben we al tijden niks meer gehoord !
    Veel groeten, ook van Ien, Peer.

  • 14 April 2008 - 10:51

    Nora:

    En ik maar denken dat ik een koukleem ben, gelukkig ben je alweer een beetje geacclimatiseerd!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Syrië, Damascus

Ghana part 1 + 2 + Syria

Mijn anderhalfjaar in Wa, Ghana en mijn bezoek aan Nora in Syrie.

Recente Reisverslagen:

28 April 2008

terug

14 April 2008

Jordanie

04 April 2008

Koud!

24 Maart 2008

Bye bye Wa

11 Maart 2008

Burkina vs Ghana
Tessa

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 384
Totaal aantal bezoekers 134545

Voorgaande reizen:

22 September 2013 - 13 Juni 2014

Down under

28 Februari 2010 - 11 Juni 2010

Mexico en Midden-Amerika

15 September 2005 - 28 April 2008

Ghana part 1 + 2 + Syria

12 Juni 2012 - 30 November -0001

Nicaragua and Central America

Landen bezocht: