Vulkanen, slechte heiligen en verloren tempels - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Tessa Terlouw - WaarBenJij.nu Vulkanen, slechte heiligen en verloren tempels - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Tessa Terlouw - WaarBenJij.nu

Vulkanen, slechte heiligen en verloren tempels

Door: Tessa & Jordy

Blijf op de hoogte en volg Tessa

16 Mei 2010 | Guatemala, Flores

Ik heb het al vaker ervaren, maar het is toch iedere keer weer even schrikken hoe snel de tijd gaat als je eenmaal over de helft van je reis bent. Opeens moet je toch min of meer plannen gaan maken om nog te kunnen doen wat je wil doen, en dat is best wennen als je weken onder het motto ´geen plan is het beste plan´ hebt geleefd.

Sinds onze vorige post hebben we in ieder geval wel weer veel dingen gezien en meegemaakt die we kunnen toevoegen aan ons lijstje van ´gedenkwaardige herinneringen´.

Zo vonden we het beklimmen van de werkende vulkaan Pacaya bij Antigua een vrij unieke ervaring. Vooral als je worstjes en marshmallows kan roosteren boven de lava. De toch omhoog is heel onwerkelijk. Na een wandeling van een uurtje door het bos, moet je gedurende een half uur omhoog klauteren over een gigantische berg gestolde lava, gehuld in nevelen. Check ook de foto´s!

Vanuit Antigua maakten we ook een uitstapje naar een nabijgelegen dorpje, waar het ´huis van San Simon´ te vinden is. San Simon, of san Maxímon, wordt ook wel ´the evil Saint´ genoemd en wordt op enkele plekken nog steeds aanbeden. In he dorpje waar we waren had hij zelf een eigen kerk.
Voor zover ik heb begrepen uit verhalen en de reisgids ga je naar San Simon om dingen te vragen die niet helemaal koosjer zijn, en die je dus bij de maagd Maria maar beter niet kunt vragen.
Zoals op zoveel plekken in Midden-Amerika is het oorspronkelijke maya-geloof verweven met het Christendom. Dus hoewel San Simon erbij zit als een doorsnee katholieke heilige(behalve dan de sigaret in zijn mond en de fles rum naast zijn stoel), doen de rituelen die uitgevoerd worden om hem te plezieren wat heidenser aan.
Om gereinigd te worden, moet je over je hele lichaam geslagen worden met een bosje kruiden en een grote slok rum nemen waarbij je natuurlijk ook iets voor San Simon overlaat.
Of je maakt buiten de kerk een vuurtje, terwijl je allerlei gebeden prevelt en frisdrank of rum in het vuur gooit, waarbij je zelf ook een ruime hoeveelheid consumeert.
Al met al een beetje een vreemd aangezicht, waarvan we redelijk de kriebels kregen.

Na Antigua door naar Lanquin, een klein, onooglijk dorpje dat alleen maar wordt bezocht om de natuurwonderen die eromheen te vinden zijn. En ons hotel daar, de zephyrlodge, maakte ons verblijf al meer dan de moeite waard. De lodge wordt gerund door een Tilburger en een Engelsman, heeft een enorm relaxte sfeer, happy hour van 6 tot 8 en ligt boven op een heuvel met een uitzicht op een prachtig landschap. Hier moeten verder de foto´s maar weer voor zich spreken.

Vanuit lanquin, bezochten we Semuc Champey, waar de rivier een natuurlijke kalkstenen brug heeft gevormd en daarna uitmondt in hemelsblauwe, natuurlijke zwembaden.

Ook bezochten we hier de grotten, en dat was met recht de mafste tour die we ooit hebben gedaan. Omdat de grotten niet verlicht zijn, ga je gewapend met een kaars, onder begeleiding van een gids naar binnen.
Dat is niet zo gemakkelijk als het klinkt, de grotten staan namelijk onder water. Op sommige plekken kan je hier gewoon doorheen waden, op andere plaatsen moet je, met je kaars in je hand, zwemmend de grot door. Voeg hier nog wat klimmen over gladde rotsen en gammele laddertjes aan toe en de tour is compleet. Geweldig!

Na deze bizarre ervaring en nog even relaxen in de Zephyr door naar Flores, een klein, touristisch stadje op een eilandje, vanwaar je de tempels van Tikal kunt bezoeken.
Tikal is de grootste maya-site ooit gevonden. Volgens infraroodbeelden gemaakt in de jaren ´70 liggen er meer dan 15.000 gebouwen. Het opgraven en restaureren van deze gebouwen is echter een kostbare en tijdrovende aangelegenheid, zelfs de grootste en mooiste tempels zijn nog niet gerestaureerd. Gelukkig sponsort Coca Cola op het moment de restauratie van één tempel en Pepsi de restauratie van een andere, komt er toch nog iets goeds van onze consumptiemaatschappij.

Morgen vertrekken we gelukkig weer uit Flores, dat eruit ziet als een amusementspark met blinkend schone straten en gekleurde huisjes om ons tussen de wilde dieren te begeven.
Een eindje van hier zit namelijk Arcas, een animal-rescue project waar je vrijwilligerswerk kunt doen. Dat wordt lekker fruit snijden en poep scheppen, maar dan wel in de bush, tussen de wilde dieren!

Tessa en Jordy

• 16 Mei 2010 - 18:23

Joke Harbers:

Hihi de foto's zijn weer alleszeggend en sommige erg komisch.
    Ik hoop dat jullie niet teveel zwavel gesnoven hebben.
    Dank voor je leuke reisverslag.

Hartelijke groet uit het erg koude Rijssen:(

• 16 Mei 2010 - 18:44

Derk:

Inderdaad de foto's zeggen genoeg. Mooi man!

• 16 Mei 2010 - 18:47

Joep En Feija:

Ha lieverds!!!

Wat een avonturen allemaal weer en leuke (vooral die bijna naakte ;-)) foto's..

Ik (Feija) heb vooral Tessa heel erg gemist op Koninginnedag.. Mis ook het woord Koninnennedag.. Maar goed, als ik dan de foto's zie en de verhalen lees, weet ik dat jullie de tijd van jullie leven hebben.. Heerlijk! Geniet er nog lekker van!

dikke kus vanuit een prachtig huisje in de Kuul

• 16 Mei 2010 - 18:51

Mamma:

Weer een mooi verhaal en prachtige foto`s. Wat een avontuur op de vulkaan en het volgende ligt alweer te wachten. Wees voorzichtig. Je kent het liedje "in het bos zijn de wilde dieren"Ik dsnap dat je daarom juist gaat, maar je snapt me wel. Veel plezier en laat weer wat horen zodra het kan. Veel liefs, kus,

• 16 Mei 2010 - 18:54

Nienke Th.:

Ha Tessa en Jordy,

De foto's spreken inderdaad voor zich! Echt geweldig! Maar jullie verhaal zorgt zeker wel voor nog meer verbeelding. Gaaf wat jullie allemaal hebben meegemaakt! Het plannen is vast even raar... maar gelukkig kunnen jullie nog wel een tijdje genieten van daar! Een super gave tijd!
    Liefs Nienke

• 16 Mei 2010 - 20:55

Arnhem'ers!:

Hallo daar!
    Heerlijk om weer een verhaal van jullie te lezen. Wat ziet het er mooi uit daar. Vind vooral de foto van Jordi in hangmat echt super. Bijna te mooi om echt te zijn. Tes, begin je echt te missen hierzo, dus geniet nog van de 26 dagen en tot snel!
    Liefs van Moeke en aanhang:)

• 17 Mei 2010 - 08:07

Frits En Dieny:

Yo Tezzz,

Vertel eens eerlijk.....wat heb jij aan San Simon gevraagd?

• 17 Mei 2010 - 08:51

Anne:

wauw... alsof ik weer even terug ben in guatemala.. geweldig jullie verhalen! heb je je bergschoenen nog verbrand aan de pacaya???? en bij welk groepje hoorden jullie? de panteras? ;)

xxx

• 17 Mei 2010 - 11:47

Eef:

Hi grote levensgenieters!

Wat heerlijk daar, de foto's en het verhaal laten goed zien dat jullie super aan t genieten zijn van alles om je heen. Wat een mooie plekken, echte droomplaatjes! Geniet ze nog maar extra goed nu jullie al over de helft zijn van deze bijzondere reis!
    Dikke X Eef

• 17 Mei 2010 - 14:37

Thiago, Gwen & Jarno:

Wat super gaaf weer!! Leest echt als een geweldig avontuur!! Super gaaf!!!

Enjoy!!!

• 17 Mei 2010 - 15:37

Jan:

Vergelijk die kleurige autobussen nu eens met die logge koekblikken van Conexxion hier, dan ben je toch blij dat je daar bent.
    Geeft die Simon eerlijke antwoorden terug? Ook als hij bezopen is? Spannend lijkt me dat.

• 17 Mei 2010 - 17:44

Maart:

Chicka prachtige foto's! Wat heerlijk!!! Lekker genieten duif... Kus

• 17 Mei 2010 - 18:14

Niels:

hartstikke leuk allemaal, veel plezier nog de komende tijd allebei
    X

• 18 Mei 2010 - 07:29

Nora:

Ok, nu wordt het wel heel veel te mooi. Die mistige berg jungle roept wel heel erg 'he, waarom zit jij thuis op je bank?' Ben blij dat jullie ons zo meenemen! En veel plezier met de poep en het fruit!
    xxx