apen en papegaaien - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Tessa Terlouw - WaarBenJij.nu apen en papegaaien - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Tessa Terlouw - WaarBenJij.nu

apen en papegaaien

Door: Tessa & Jordy

Blijf op de hoogte en volg Tessa

29 Mei 2010 | Mexico, Palenque

Vorige week hadden we het plezier een weekje te mogen werken bij het animal rescue project Arcas.
Arcas heeft op dit moment zo´n 500 dieren op haar terrein, waarbij de meesten uit het circuit van illegale handel komen. Het grootste gedeelte van die 500 dieren bestaat dan ook uit papegaaien, dat zijn er zo´n driehonderd. Papegaaien zijn namelijk erg populair als huisdier en worden dan ook veel verhandeld.

Daarnaast vind je bij Arcas onder andere apen, wilde katten, alligators, andere vogelsoorten en een jaguar. Dieren worden bij voorkeur jong verhandeld door kopers en verkopers, dus veel van de dieren die binnenkomen bij Arcas zijn slechts enkele weken oud. De papegaaien hebben nog niet eens veren en sommige van de aapjes moeten iedere drie uur met de fles gevoed worden.

Omdat de dieren zo jong bij hun moeder zijn weggehaald, zijn ze in het begin erg kwetsbaar. Als ze echter de eerste cruciale weken overleven, is het de doelstelling om zoveel mogelijk dieren weer uit te zetten in het wild. Bij arcas gebruiken ze hiervoor 3 fases: quarantaine, prerehabilitatie en rehabilitatie.
Natuurlijk verlopen deze fasen voor elke diersoort anders. Voor de apen bijvoorbeeld, houdt de eerste fase in dat ze veel zorg en aandacht krijgen. Ze krijgen een vaste verzorgster die hen elke 3 uur voedt. Baby´s hebben immers veel aandacht nodig.
Hierna wordt gekeken of ze de aapjes in een groep kunnen plaatsen. In het wild leven de apen namelijk ook in groepen en als je een aap in zijn eentje zou loslaten is de kans op slagen niet zo groot. Tijdens deze tweede fase, waarin de apen een groep vormen, zijn de verzorgers al iets minder vriendelijk. Er mag niet meer op ze geklommen worden en er wordt niet meer geknuffeld.

In de derde fase gaan de apen naar een groot verblijf, waar ze zelf eten moeten zoeken. Als er nu nog mensen het verblijf inkomen, zijn ze heel onvriendelijk tegen de apen. Apen die te dicht bijkomen krijgen een tik op hun kop met een stok en er wordt vuurwerk gebruikt om ze te laten schrikken.
Dit klinkt misschien zielig, maar het is van groot belang voor als de aapjes worden uitgezet. Ze moeten immers leren dat ze beter niet in de buurt van mensen kunnen komen, willen ze niet nog een keer in de illegale handel terecht komen.

Helaas zijn er ook dieren die niet uitgezet kunnen worden. Zo zijn er bijvoorbeeld papegaaien en ara´s die hebben leren praten. Heel leuk, als ze ´hola´ ´chica´ en ´mama´ kunnen zeggen, maar deze geluiden worden in de natuur niet geaccepteerd.
Ook zijn er dieren die lichamelijk niet helemaal in orde meer zijn en bijvoorbeeld niet goed zien, of een poot missen.

Ons werk bij Arcas bestond vooral uit het schoonmaken van de kooien en het klaarmaken van eten en voeren van de ongevaarlijke dieren. Heel leuk om het project een keer mee te maken en het was een mooie ervaring. In het kader van respect voor dieren (en natuurlijk het redden van het milieu en het beeindigen van de hongersnood in de wereld) het vlees eten maar weer helemaal opgegeven, in plaats van af en toe een uitzondering. En van de weersomstuit is zelfs Jordy de uitdaging aangegaan om een maand geen vlees te eten en te kijken of hij zijn leefstijl hiernaar kan aanpassen.
Het was wel even een grote klap toen hij erachter kwam dat zelfs jus van vlees is gemaakt, maar tot nu toe gaat het hem prima af!

Inmiddels zijn we weer in Mexico, waar we nog maar weer wat ruines hebben bekeken en onze laatste dagen zullen doorbrengen aan het strand. Dan weer terug naar het drukke mexico city en (wat vliegt de tijd) over 2 weekjes zijn we weer thuis!

Dus dit is het laatste berichtje voorlopig, de volgende keer spreken we elkaar weer in real life!

Tessa en Jordy

• 30 Mei 2010 - 09:13

Mamma:

Wat een mooie foto`s weer.Veel plezier voor de laatste weken en een goede terugreis.
    Liefs, mamma

• 30 Mei 2010 - 10:14

Sandra:

Supermooie foto's weer!! Tot snel.

• 30 Mei 2010 - 10:22

Nienke Th.:

Wat vliegt inderdaad de tijd... Maar wat weer een indrukwekkende ervaring! Een verhaal dat je aan het denken zet met bijzondere foto's!
    Geniet nog van Mexico en van z'n tweetjes! En... TOT SNEL!
    Liefs Nienke

• 30 Mei 2010 - 11:15

Gerhard:

Wat gaat de tijd snel! Nog even en de trip zit er weer op! Maar jullie zijn wèl een heleboel ervaringen rijker! Kunnen jullie nog wel aarden in Nederland? Gr. v. Gerhard & Oma.

• 30 Mei 2010 - 14:06

Anne:

joehoe schatjes!!! nog heel even veel plezier, maar blij zijn we als we weer met jullie kunnen knuffelen.... xxx

• 30 Mei 2010 - 14:10

Joke Harbers:

Prachtige foto's, kun je voor mij niet zo'n "afgekeurde papagaai" meebrengen?
    Geniet nog lekker van de zon, het regent hier inmiddels weer "ouwe wijven" :(

Groetjes uit een nat Rijssen.

• 30 Mei 2010 - 18:01

Suzan:

Klinkt als een mooie ervaring zeg! Geniet nog van de laatste week daar en tot snel! Dikke kussen!

• 31 Mei 2010 - 07:13

Nora:

Bikkels! Wat een vertederende foto's... Leuk jullie snel weer hier te zien.

• 31 Mei 2010 - 08:43

Frits En Dieny:

Hoi Tess,

Weer een indrukwekkend verhaal....
    Het moet onderhand na iedere belevenis en ieder volgend reisavontuur wel heel erg moeilijk worden om in dat verstikkende Nederland weer een plekje te vinden. Geniet er dus nog maar even vet van!

• 31 Mei 2010 - 12:05

Jan:

Wat moet het heerlijk zijn geweest zolang het losse leven te leiden van Mexico en Midden Amerika. Maar wat zal het fijn zijn om weer bij familie en vrienden te landen in Nederland waar de weilanden zoveel kleuren groen laten zien uit het vliegtuig,

tot dan