Net het afrikamuseum - Reisverslag uit Accra, Ghana van Tessa Terlouw - WaarBenJij.nu Net het afrikamuseum - Reisverslag uit Accra, Ghana van Tessa Terlouw - WaarBenJij.nu

Net het afrikamuseum

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

26 September 2005 | Ghana, Accra

Dat was me het busreisje wel. Het zou 16 uur duren, maar uiteindelijk hebben we er 27 uur over gedaan om van station naar station te komen.

Omdat sommige stukken van de weg naar Wa niet verhard zijn, gebruiken ze voor dit traject de oudste bussen. Op zich zijn deze niet bijzonder oncomfortabel. Ze hebben zelfs ARKO (Alle Ramen Kunnen Open). Het probleem is alleen dat iedereen zoveel bagage meeneemt dat het niet in de vakken onder de bus past, dus moet het mee de bus in. De bus ziet er van binnen uit als een gewone tourbus, alleen zitten er dan in het middenpad nog uitklapstoeltjes. Als je laat bent met het kopen van een kaartje ben je de pineut en moet je in het midden zitten. De bagage werd overal op en onder de stoelen geschoven. Hierdoor heb je praktisch geen beenruimte. Voor mij viel dit wel mee, maar niels heeft de hele reis in een soort kreukel gezeten.

Bij Kumasi zouden we een kwartiertje stoppen voor een checkup. Het Ghanese kwartiertje blijkt echter twee uur te duren. Dat maakte weinig uit, we konden wachten op een comfortabele binnenplaats. Om 6 uur savonds konden we de bus weer in. Het landschap was erg mooi en verassend groen. Het regenseizoen gaat dit jaar vrij lang door, dus alles ziet er heel fris uit. Behalve de straten. Vooral de onverharde wegen veranderen binnen no-time in een modderpoel dus zowel wij als onze bagage zaten bij het instappen al onder de rode smurrie.

Om een uur of 6 wordt het hier donker dus vanaf Kumasi reden we over een onverlichte weg. Ik kon het niet zo goed zien, maar ik geloof dat de koplampen het niet deden. Af en toe deed de chauffeur de lichten in de bus aan, zodat hij toch nog wat kon zien. En toen werd het opeens verdacht stil. Verdacht stil als in: waar is het geluid van de motor? Dat was er dus niet meer, de bus was er ergens in de middle of nowhere mee opgehouden. We kregen hem nog een keer aan de praat en reden toen 100 meter verder, toen was het definitief gedaan. Gelukkig stonde we in een klein dorpje, we konden wat te eten kopen van de locals. Na zo'n 3,5 uur wachten kwam er een nieuwe bus. Deze was nog krapper dan de vorige en ik heb 8 uur met mn rugtas onder mijn voeten en mijn backpack en gitaar op schoot gezeten. Omdat het hard ging regenen moesten de ramen ook dicht, lekker klam en warm. Toen het eenmaal licht werd bleek wel dat hier allemaal hele mooie kleine dorpjes zijn, met lemen hutjes, net het Afrikamuseum.

We kunnen ons huis op dit moment nog niet in. Rond half oktober zal het klaar zijn. Tot die tijd zitten we in een gastenverblijf. Dit is niet zo heel prettig, er lopen constant verschillende mensen in en uit en we kunnen er niet koken. Bovendien kost het ons geld. Misschien gaan we nog naar iets anders zoeken.

Wa bevalt wel een stuk beter dan Accra. Ik denk dat er in Accra nooit een moment is waarop er geen file is. Hier is het rustiger, er is veel minder verkeer. Je ziet ook veel mensen op de fiets. Wij willen ook fietsen gaan aanschaffen, want omdat je hier niet echt trotro's hebt, hebben we op het moment geen ander vervoermiddel dan de benenwagen.

Met maartje gaat alles gelukkig weer beter, ze is weer bijna de oude.

Voor de mensen die me willen bellen; er is een discount nummer waarmee je voor 15 ct per minuut van vast in Nederland naar mobiel in Ghana kan bellen. Je meot eerst het discount nummer draaien en dan het mijne, dat staat twee berichtjes terug. Het nummer is:0900 1523
Het is hier wel twee uur vroeger, dus niet om 9 uur s'morgens bellen, haha.
Verder kan ik nog steeds gewoon mijn emailadres tessa_terlouw@hotmail.com gebruiken. Internet werkt hier gelukkig vrij goed en voor 10.000 cedis (1 euro) kan ik een uurtje surfen.

Het is dus allemaal nog maar even wafwachten hoe het gaat lopen, we gaan in elk geval deze week onze stageplek voor het eerst bezoeken en kennismaken met onze supervisor. Bedankt trouwens voor alle leuke reacties, het is leuk te weten dat mijn verhalen gelezen worden! Mochten jullie het nou toch nog een keerte zat worden meot je maar gewoon klikken op dat je geen email meer wilt onvangen als ik iets op mijn site plaats :)

Liefs
Tessa

  • 26 September 2005 - 16:18

    Chantal:

    Natuurlijk worden wij het niet zat! Ik spreek ook even voor de rest die ik niet eens ken! Ik ben ook al met supervisie begonnen. Als jij net zo'n leuke supervisor hebt als ik, komt het allemaal goed! Waar ga je eigenlijk precies stage lopen? Veel plezier!
    Groetjes Chantal Wilms

  • 26 September 2005 - 16:40

    Marisa:

    ben het niet zat hoor... vind het leuk om te lezen.. maar lees ik het nou goed?? wordt er speciaal voor jullie een huis gebouwd??
    x marisa

  • 26 September 2005 - 16:52

    Ineke:

    Ha die Tess, natuurlijk wil ik je avonturen nog lezen; veel te spannend allemaal.Je weet het ook beeldend te vertellen dus ik zie het allemaal voor me. Wat een reis was dat zeg! Je zal wel ontzettend moe geweest zijn. Fijn dat je nu op de plaats van bestemming bent. Ik wacht het volgende bericht af. Liefs, Ineke

  • 26 September 2005 - 17:00

    Mamma:

    Natuurlijk worden we de verhalen niet zat. We willen alleen maar meer meer meer. Is Niels al uit de knoop? Gelukkig ben je veilig aangekomen.
    Kus, mamma

  • 26 September 2005 - 17:00

    Qvinny:

    Ben je gek, veel te leuk om te weten wanneer je nieuws hebt!
    -x- Q

  • 26 September 2005 - 17:04

    Frits En Dieny:

    (WA)blief?

    Hoi Tess.

    Met veel plezier je nieuwe avonturen gelezen. Heb nu helaas geen tijd om uitgebreid te reageren, maar binnenkort neem ik weer contact met je op.

    Groetjes

  • 26 September 2005 - 17:04

    Maarten:

    Denk niet dat ik t snel zat word :). Klinkt tof daar en doe je ook nog wat aan je conditie dat fietsen binnekort :)

  • 26 September 2005 - 17:21

    Mamma:

    Is het bij jullie niet 2 uur vroeger?
    mamma

  • 26 September 2005 - 18:17

    Ome Rob:

    Aha, ik lees dat het goed met je gaat, het echte Afrika, je kunt lekker schrijven om de situatie precies aan te geven, het lijkt wel of wij dit ook allemaal beleven. Nog anderhalve week en dan zijn wij een heel stuk dichter bij jou.Dan zijn we ook onder de evenaar. Dag nichtje groetjes van Rob.

  • 26 September 2005 - 19:21

    Gerhard:

    Hoi,Tessa!
    Ik zal het nummer aan oma geven. Ze zal zeker wel een keertje bellen. Ben bang dat ze geen rekening met het tijdsverschil zal houden. Sorry!
    Ome G.

  • 27 September 2005 - 08:40

    Josje En Jan Gerritsen:

    Prachtig je verhalen, ze doen me erg denken aan een van de reizen door China, wij reden toen met 4 bussen, drie voor reizenden, een met onderdelen achteraan

  • 27 September 2005 - 09:46

    Suus:

    Hey jij!
    Fijn dat je nu in Wa bent, al helemaal na zo'n vrij tumultueuze reis! Ben blij om te horen dat het ook beter gaat met Maartje. Wel vervelend dat de verblijfplaatsen zo op zich laten wachten, hopelijk komt dat snel goed. Hier gaat alles een beetje zo z'n gangetje (:

    Dikke knuffel!

  • 27 September 2005 - 18:54

    Wendy:

    Heey Tessie,

    Tuuuurlijk worden we ut niet zat, daarvoor zijn je teksten veelste leuk!
    Toen je over je reis naar Wa vertelde, moest ik meteen denken aan het programma van Peking Expres :p
    Suc6 bij het bekijken van je stage- adres
    Liefs Wendy

  • 29 September 2005 - 20:02

    Tante Loes:

    Hoi tes, wat een reis is dat geworden zeg, je zal behoorlijk moe zijn geworden na 27 uur. Heb je nog wel geslapen, of ben je van uitputting in slaap gevallen?
    Wij hebben in Egypte ook allemaal van die lemen hutjes gezien, dan waardeer je thuis des te meer.
    Nog een paar weken dan reizen wij ook af naar Zuid-Afrika heb er erg veel zin in.
    liefs loes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Ghana part 1 + 2 + Syria

Mijn anderhalfjaar in Wa, Ghana en mijn bezoek aan Nora in Syrie.

Recente Reisverslagen:

28 April 2008

terug

14 April 2008

Jordanie

04 April 2008

Koud!

24 Maart 2008

Bye bye Wa

11 Maart 2008

Burkina vs Ghana
Tessa

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 134710

Voorgaande reizen:

22 September 2013 - 13 Juni 2014

Down under

28 Februari 2010 - 11 Juni 2010

Mexico en Midden-Amerika

15 September 2005 - 28 April 2008

Ghana part 1 + 2 + Syria

12 Juni 2012 - 30 November -0001

Nicaragua and Central America

Landen bezocht: