Niets zonder fiets! - Reisverslag uit Wa, Ghana van Tessa Terlouw - WaarBenJij.nu Niets zonder fiets! - Reisverslag uit Wa, Ghana van Tessa Terlouw - WaarBenJij.nu

Niets zonder fiets!

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

28 September 2005 | Ghana, Wa

De inwoners van Wa zien ons nu dagelijks op onze fietsjes voorbij scheuren. Maandag zijn we naar het centrum van Wa gegaan. Dit is niet zo groot, je bent er zo doorheen. Na een poosje zoeken vonden we een tweedehands fietsenzaak. Hier hebben we drie fietsen uitgezocht en voor 1.450.000 cedis mochten we ze alledrie meenemen. Dit is ongeveer 140 euro. Best veel dus, maar we hadden al van verschillende mensen gehoord dat dit ongeveer de normale prijs is. En kregen wel alledrie gratis een mandje voorop :) De fietsen zijn in Azie gemaakt en zijn dus net een slag kleiner dan de Nederlandse fietsen. Perfect voor Maartje en mij, voor Niels iets lastiger.

Nu gaan we nu dus nergens meer naar toe zonder fiets. Op de dag dat we aankwamen heeft Dr Banka, 1 van onze contactpersonen, ons meegenomen naar een hotel waar we konden eten. De dagen daarna moesten we het zelf uitzoeken. En zo kwam het dat ik op maandagavond door Wa fietste met een onbekende Ghanees achterop die ons wel even naar een Chopbar zou wijzen waar ze goede rijst serveerden. Choppen betekent trouwens eten. Door de stad verspreid zijn er kleine chopbarren, vaak niet meer dan een klein houten hokje. Hier serveren ze rijst met kip, tise (een puddingachtig gerecht waar verschillende sausjes overheen kunnen) en fufu (deegballen, gekookt of gefrituurd) en yams. We hebben ons tot nu toe maar beperkt tot rijst en yam (soort hele grote aardappel). De Tise hebben we in Accra een keer geproefd bij de broeders, en ik kan niet zeggen dat dit voor herhaling vatbaar was. De pudding wordt van bloem gemaakt en smaakt eigenlijk nergens naar. De saus moet de smaak maken. Nu was de saus in dit geval een groen goedje dat gigantisch slijmerig was. Dus misschien is het met een andere saus beter, maar ik denk dat Tise nooit mijn favoriete gerecht zal worden.
Verder snak ik naar een bruine boterham met pindakaas! Ze verkopen hier alleen wit brood, dat een beetje een weeige, zoete smaak heeft. Beleg zijn we hier nog niet tegengekomen, alleen boter. Daarom beleggen we onze boterhammen maar met suiker of banaan.

Hier in Wa zijn nagenoeg geen blanken, we zijn dus best een attractie, vooral als we op onze fietsen voorbij komen sjezen. We hebben natuurlijk ook een belachelijk hard Nederlands fietstempo en het komt weleens voor dat we een motorcycle inhalen. Maar we beginnen al wat langzamer te worden. Alle kleine kinderen roepen ons na. NASALA!!! Dat betekent witte. Verder is iedereen heel erg behulpzaam. En hoewel Ghanezen wel slecht zijn in het uitleggen van de route zijn ze altijd bereid je even een stukje op weg te helpen door een stukje mee te lopen.

Gisteren en vandaag zijn we wat potentiele stageplekken gaan bekijken. Je hebt de school voor de doven, dit is allemaal erg goed georganiseerd. Hieraan vast zit een schooltje voor gehandicapte kinderen. Vanmorgen zijn we naar een organisatie gegaan die straatkinderen helpt. Youth Alive. Hier zijn heel wat minder middelen beschikbaar. Het computerlokaal is leeg, net als de eetzaal en de speelzaal. Zometeen gaan we kijken bij het weeshuis. Waarschijnlijk gaan we alledrie bij verschillende instellingen stagelopen, en dan roteren we.

Ik zit nu in het internetcafe en moet eigenlijk nodig plassen... Ik denk dat ik maar eens even ga vragen of er een wc in de buurt is. Vaak is het niet zo'n pretje om daarheen te gaan. het stinkt er en het is er gewoon ronduit vies. Maarja, wat moet dat moet...

Tessa

  • 28 September 2005 - 12:03

    Michael:

    Ohja, de grote nasala heeft weer eens specifieke wensen qua eten ;)
    You never miss something until it's gone blijkt ook hier weer denk ik. Ach ja, het went allemaal vanzelf wel denk ik =)

  • 28 September 2005 - 13:04

    Mamma:

    Hoi Tessa, kun je mooi je fietskuiten houden met al dat fietsen, de boterham met pindakaas bewaar ik voor je. O nee, de pindakaas is naar Ineke gegaan. Jammer he.

  • 28 September 2005 - 13:43

    Karlijn:

    En nu zijn er hier ook nog chocoladepepernoten te koop.. Arme jij! :-)

  • 28 September 2005 - 13:52

    Ella Bruggeman:

    Hallo Tessa,

    Zo te lezen gaat alles goed, behalve dan de 1e week met Maartje.
    Kan me er wel iets bij voorstellen dat jullie een bezienswaardigheid zijn op die fietsen, maar dat zie ik wel als ik er ben. Er is al geboekt zoals je al wel zult weten. Je schrijft trouwens erg leuk. Groetjes, Ella

  • 28 September 2005 - 14:01

    Frits En Dieny:

    Yo Tess,

    Waar haal je in vredesnaam de tijd en energie vandaan om in dit moordende tempo het thuisfront te blijven bombarderen met je reisverhalen? Niet dat we het erg vinden hoor, want als je ze allemaal achter elkaar legt leest het als een spannend boek. We kunnen niet wachten op de volgende aflevering.
    O ja, niet al te veel onbekende Ghanezen achterop meenemen!
    Tot volgende keer................Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-jes

  • 28 September 2005 - 16:49

    Maarten:

    Snel net zon kleurtje krijgen als de mensen daar :)

  • 28 September 2005 - 19:04

    Ome Ger:

    Zo, race-eend! Oma volgt je avonturen op de voet. Ze vindt het prachtig! Ik print jouw berichten uit en zij bewaart ze in een map om alles naderhand nog eens rustig na te lezen. Veel liefs van Oma en Ome G.

  • 28 September 2005 - 19:45

    Suus:

    Hey mop!
    Het klinkt alsof jullie daar al een beetje aan het settelen zijn. Hoe staat het met de verblijfplaats? Ziet het eruit of dat goed gaat komen?
    En maak je foto's? Ik ben benieuwd. Hou ons op de hoogte, ik vind het leuk het zo bij te houden.
    Groetjes aan die andere twee nasala's!

    Veel liefs!

  • 29 September 2005 - 19:49

    Tante Loes:

    Hoi Tes,

    Het voordeel van een nasala is, dat ze jullie in het donker makkelijk kunnen zien en andersom niet, lachen.
    Nu kun je misschien een beetje voelen, hoe het is om een allochtoon te zijn.
    Ik zou jullie daar wel eens willen zien fietsen, de wegen zijn natuurlijk vol met kuilen.
    Ik zal aan je denken, als ik aan een lekkere biefstuk zit, wat dat betreft wil ik zeker niet met je ruilen.
    liefs tante Loes

  • 01 Oktober 2005 - 15:24

    Marijke:

    heej tes!

    Ik zie je inderdaad al rondscheuren daar op je fietsje :) ennuh, krijg nog lange geen genoeg van jouw verhalen! blijf doorgaan! en geniet ervan!

    xx marijke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Wa

Ghana part 1 + 2 + Syria

Mijn anderhalfjaar in Wa, Ghana en mijn bezoek aan Nora in Syrie.

Recente Reisverslagen:

28 April 2008

terug

14 April 2008

Jordanie

04 April 2008

Koud!

24 Maart 2008

Bye bye Wa

11 Maart 2008

Burkina vs Ghana
Tessa

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 134713

Voorgaande reizen:

22 September 2013 - 13 Juni 2014

Down under

28 Februari 2010 - 11 Juni 2010

Mexico en Midden-Amerika

15 September 2005 - 28 April 2008

Ghana part 1 + 2 + Syria

12 Juni 2012 - 30 November -0001

Nicaragua and Central America

Landen bezocht: