Even snel... - Reisverslag uit Wa, Ghana van Tessa Terlouw - WaarBenJij.nu Even snel... - Reisverslag uit Wa, Ghana van Tessa Terlouw - WaarBenJij.nu

Even snel...

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

02 Oktober 2005 | Ghana, Wa

Jaja, en daar ben ik al weer met nieuwe verhalen! Maar vanaf nu zal ik niet meer zo frequent schrijven, morgen beginnen we namelijk (godzijdank!) met stagelopen! Het is deze week nog meekijken en in het ritme komen en aan het einde van deze week stellen we een plan op over wat wij denken te kunnen doen. We mogen dus helemaal zelf bedenken hoe we onze stage in gaan vullen en wat we gaan doen, al moeten we dat natuurlijk wel overleggen met de supervisor. We beginnen deze week op the school for the deaf and mentally handicapped. Later in de week gaan we bij de streetchildren meelopen. Volgende week bij het weeshuis. We hebben voorgesteld om toch met z'n drieeen stage te lopen. Niet dat we perse alles samen willen doen, we kunnen bijvoorbeeld alledrie een andere groep voor onze rekening nemen, maar zo kunnen we elkaar toch in de gaten houden. We zijn wel de enige SPH-ers of social workers op de instellingen, dus het is belangrijk dat we met elkaar blijven evalueren. Misschien splitsen we later nog deels op, maar dat zien we dan wel weer!

We hebben ondertussen al een groot deel van de blanke bevolking van Wa ontmoet. Morgen is er Nasalanight in 1 van de barren. Hier komen veel jonge mensen die hier tijdelijk verblijven, Voor zover ik mee heb geklregen vooral veel mensen van het peace corps. Die blijven hier 1 of twee jaar.
En gistermiddag stond er opeens een Nederlander voor de deur van ons guesthouse. Hij had via de hogeschool van ons gehoord en is notabene een gepensioneerde SPH docent! We hebben bij hem thuis wat gedronken en mochten blijven eten. Hij is bezig met een aantal interesante projecten hier. Zo is hij bijvoorbeeld bezig met het opzetten van een huis waar kinderen met aids in een terminale fase rustig kunnen sterven. Aids is hier een groot taboe, er wordt niet over gesproken. Ouders zijn een ziek kind liever kwijt dan rijk en bemoeien zich er zo min mogelijk mee. In december komt er iemand onderzoek doen naar hoe dit project tot stand kan worden gebracht en daarna willen ze zo snel mogelijk beginnen.

Vandaar zijn we naar de kerk geweest. Gods Glory Baptist church. Het was een dienst van 3 uur, en de preek nam 1,5 uur in beslag. Een flinke zit dus. Daar komt bij dat de preek niet gesproken, maar geschreeuwd wordt. Het moet kennelijk zo hard mogelijk, en dat 1,5 uur lang. Er werd verder wel veel muziek gemaakt, en daar wordt op gedanst. Dus we hebben dansend een paar rondjes door de kerk gemaakt (die overigens niet veel meer is dan een grote schuur). Mensen zijn hier heel toegewijd, erg religieus en vrijgevig naar de kerk. Het was een bijzondere ervaring om hierbij te kunnen zijn, en volgende week gaan we weer een andere kerk proberen. Het is leuk om dit te doen omdat het zo'n belangrijk deel van de cultuur is. De helft van de bevoling is hier moslim, maar in dat deel van de stad zijn we nog niet zo veel geweest, al zie je op vrijdag wel overal mensen bidden.

Mijn internettijd is bijna op, dus ik vertel een andere keer weer verder. Heel erg bedankt voor alle persoonlijke mailtjes, ik vind het leuk om op de hoogte te blijven van de details thuis!

Liefs, Tessa

  • 02 Oktober 2005 - 17:50

    Diny:

    dag tessa
    zojuist ben ik achter jouw naam van de site gekomen. Harstikke leuk!. nu kunne we nog veel meer van jullei horen want het is natuurlijk nooit genoeg.... Ik ga alles nog heel aandachtig lezen en lekker met jullie meeleven. Hartelijke groeten vanuit Hengelo, voor jullie alle drie.

  • 02 Oktober 2005 - 18:48

    Ome Ger:

    Hoi, Tessa! Je maakt aardig wat mee! Heb je Tarzan ook al ontmoet?
    Gr. v. ome G.

  • 02 Oktober 2005 - 18:57

    Suus:

    Nounou, jullie maken aardig wat mee zeg, super! Hopelijk bevalt het echt stagelopen, maar het is iig lekker dat je nu echt aan de slag kan!
    Ik heb niet zoveel zinnigs te zeggen nu, maar ik mail je weer terug, snel. (Ookal zie je dit bericht waarschijnlijk tegelijk met de mail die ik je binnenkort ga sturen, duh ;))

    Heel veel liefs!

  • 02 Oktober 2005 - 20:24

    Maarten:

    haha vet tof van die kerk gewoon meedoen :). veel plezier komende week!

  • 03 Oktober 2005 - 07:08

    Qvinny:

    Hey Tes,
    Nou, zo te horen heb je wel zin om te gaan beginnen, kan ik me ook wel voorstellen. Ik hoop dat je die kinderen echt kunt helpen.
    -x- Q
    PS De Taizefoto's liggen in Ochten :-P

  • 03 Oktober 2005 - 09:08

    Mamma:

    Hoi tessa, fijn weer wat te horen. Veel plezier op de nasalanight. Blij voor je dat de stage gaat beginnen. Hoop dat je alles goed verwerkt.
    Kus, mamma

  • 03 Oktober 2005 - 14:56

    Frits En Dieny:

    Yo Tess,

    We begonnen ons al ongerust te maken omdat er al weer een gat van enkele dagen tussen het ene verhaal en het andere zat. Gelukkig zijn ze er nog, de avonturen.......
    We blijven er reikhalzend naar uitzien en zijn al met enkele uitgevers in onderhandeling om je reisverhalen op de markt te brengen. Ook diverse tv-zenders vechten om de uitzendrechten, dus ga lekker door met spannende dingen mee maken.

    Groetjes en hou je taai!

  • 03 Oktober 2005 - 19:05

    Tante Loes:

    Hoi Tes,
    Zijn jullie uitjezelf naar die kerk gegaan? goed hoor, op zo'n manier leer je de bevolking beter kennen. Je ziet dat het geloof heel centraal staat bij die mensen, zo kunnen ze de beslommeringen van alle dag even vergeten. Je zal wel als een ander mens terugkomen na al die indrukken die je opdoet, je leert alles meer te relativeren.
    Hier gaat alles z'n gangetje, we mogen nog steeds niet klagen over het weer, afgelopen zondag zijn we naar de sauna geweest, heerlijk hoor maar ik durf het nauwelijks te zeggen, in vergelijking met wat jij meemaakt.
    Hou je haaks,
    Liefs Loes.

  • 04 Oktober 2005 - 21:36

    Nienke:

    Hee Tessa!
    Leuk joh jou berichtjes alemaal!! Je schrijfstijl is subliem, ik zie het levendig gebeuren! ;)
    Hou je haaks en succes met de oriëntatiefase van je stage!
    Groetjes Nienke!

  • 05 Oktober 2005 - 09:05

    Brenda:

    Leuk dat je zelf je stage mag invullen...leuk & leerzaam om vele verschillende dingen te doen.
    Succes! Ennuh ben je al een beetje bruin inmiddels ;-)

  • 05 Oktober 2005 - 12:01

    Wil Noordergraaf:

    He,he, eindelijk laat ik iets van me horen en mijn superwelgemeende excuses dat het zo lang moest duren.Misschien weet je niet meer wie ik ben, maar ik ben al heel lang (PABO-tijd) vriendin van Ella.We hebben elkaar ontmoet een paar jaar geleden bij jullie thuis en we hebben ook een keer de caravan naar een kampterrein gebracht. Misschien gaat er nu een klein Philipslampje gloeien?
    Ik heb heel veel bewondering voor je dat je deze uitdaging bent aangegaan. Ook al had die kans gehad, dan had ik hem misschien niet durven pakken. Hoewel? Ik denk het toch ook wel. Je groeit nu echt als wereldburger en dat is zo belangrijk. Ik denk, dat jij straks en misschien nu ook al, heel goed dingen kunt relativeren. Is alles wel zo belangrijk wat wij belangrijk vinden?
    Veel goeds de komende tijd en ik geniet van je berichten.
    Groetjes,Wil en Eric Noordergraaf

  • 05 Oktober 2005 - 17:55

    Marijke:

    Hee tess!!

    Echt leuk om te lezen hoe het daar is en ben ook erg beniewd hoe je stage gaat worden!!

    Hier gaat alles gewoon zn gangetje he, Gisteravond hebben we een topavond gehad in de zalloon, we hadden een mannen en vrouwen veilig en hebben daarmee alleen al zo'n 265 euro opgehaald..en daarbij de kaswinst niet gerekend ;) jaja, de gloriedagen breken aan!

    Hoop gauw weer iets van je te lezen!!

    Groetjes, Marijke

  • 07 Oktober 2005 - 10:12

    Tiny:

    Hallo Tessa
    Ik heb me net aangemeld op je site. Ik wil je bedanken voor de goede zorgen voor Maartje. We hebben net Dr Banka gebeld de verbinding was slecht,maar we weten dat het nu weer beter met haar gaat en dat hij haar straks weer terug brengt naar Wa.
    Als Maartje geen bereik heeft wil jij of Niels dan even een berichtje sturen naar mij als er wat is. Heel hartelijk bedankt en ik ben blij dat ik Niels even gesproken heb vanmorgen.
    Groetjes van ons allemaal en hele fijne tijd in WA.
    Tiny Admiraal ( moeder van Maartje)

  • 07 November 2005 - 20:15

    Ome Rob:

    Ha Tessie, ja zoals je ziet, we zijn weer back in town. Na alle leeuwen, giraffen, nijlpaarden en nog veel zijn we weer aan het werken geslagen. We hebben ook een stukje Afrika gezien waar jij van kunt mee praten. Mensen in golfplaten hutten van twee bij twee. Waar het nu al in de Lente niet uit te houden is, zo heet. Wij draaien maar de kraan open en gezond water in overvloed. Voor hun is het overleven, water is goud, laten we dat beseffen als we de tuin staan te sproeien. Tes heel veel succes daar onder de evenaar. Groetjes Ome Rob

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Wa

Ghana part 1 + 2 + Syria

Mijn anderhalfjaar in Wa, Ghana en mijn bezoek aan Nora in Syrie.

Recente Reisverslagen:

28 April 2008

terug

14 April 2008

Jordanie

04 April 2008

Koud!

24 Maart 2008

Bye bye Wa

11 Maart 2008

Burkina vs Ghana
Tessa

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 134705

Voorgaande reizen:

22 September 2013 - 13 Juni 2014

Down under

28 Februari 2010 - 11 Juni 2010

Mexico en Midden-Amerika

15 September 2005 - 28 April 2008

Ghana part 1 + 2 + Syria

12 Juni 2012 - 30 November -0001

Nicaragua and Central America

Landen bezocht: