Mole, here I come! - Reisverslag uit Wa, Ghana van Tessa Terlouw - WaarBenJij.nu Mole, here I come! - Reisverslag uit Wa, Ghana van Tessa Terlouw - WaarBenJij.nu

Mole, here I come!

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

16 Oktober 2005 | Ghana, Wa

Hallo!

Even een snel berichtje vanuit het internetcafe. Ik heb hier nu een soort van abonnement. Normaal kost een uur 10.000 cedis, maar als je er 10 koopt krijg je het elfde uur extra. Ik heb nu dus nog 625 minuten te gaan!
Met Maartje gaat het nu een stuk beter, gelukkig. Ze heeft er een weekje uitgelegen en is een paar dagen bij de Nederlandse man die we ontmoet hebben in huis geweest. Hier was er altijd iemand thuis, want Niels en ik moesten natuurlijk gewoon doorgaan met stage lopen, en er was een koelkast, want iets kouds te drinken is ook heel erg fijn als je je niet lekker voelt.

De stage gaat gestaag door, maar het is wel anders dan in Nederland. We gaan elke dag ergens heen, doen wat activiteiten, kijken wat mee, en gaan weer es een keertje weg en iedereen vind het best. En zo doet iedereen eigenlijk zijn werk hier.
Het werken met de straatkinderen gaat tot nu toe het best. De kinderen hebben van 9 tot 10 les, en dan tot 2 uur niets. Er is dan ook niemand voor ze in de buurt, ze worden gewoon aan hun lot overgelaten. Hier hebben wij dus enorm veel ruimte om dingen te doen en de kinderen hebben de grootste lol tijdens onze activiteiten.
Het is wel even wennen dat het hier heel gewoon is om kinderen te slaan. De lerares loopt standaard met een stok in haar hand en ouders slaan hun kinderen als ze iets niet goed doen. Ook de kinderen onderling slaan elkaar, als ze niet gehoorzaam zijn, of als iets ze niet zint. En het gaat er niet bepaald zachtzinnig aan toe! Wij kunnen hier natuurlijk weinig aan veranderen, het slaan is echt een deel van de cultuur. Wel probeer ik de kinderen duidelijk te maken dat wanneer ik een activiteit met ze aan het doen ben dat ze elkaar onderling niet mogen slaan, en dat gaat wel redelijk.
De kinderen spreken slecht engels, dus ik hoor constant da'ghaari om me heen. Het is een vrij moelijke taal, er zitten klanken in die ik mn strot niet uit kan krijgen! Ondertussen ken ik wel een paar woordjes en onze supervisor probeert een boekej voor ons op de kop te tikken waarin ook de uitspraak staat beschreven. Sign language is ook nog vrij moeilijk, maar het scheel dat je niet helemaal neiuwe grammatica hoeft te gaan leren. De kinderen maken de gebaren echter zo snel echter elkaar dat je met geen mogelijkheid kan zien waar de ene ophoudt en de andere begint. Ze zijn echter wel gewend dat mensen geen sign language begrijpen dus ze zijn vaardig in zich op andere manieren duidelijk maken.
Even een opmerking tussendoor: op de computer naast me zit een man die een misselijkmakende stank verspreid. Je zweet hier natuurlijk heel erg veel en elke avond komt er bruin water van je af van al het stof hier. Sommige ghanezen lijken de moed te hebben opgegeven en zijn kennelijk maar gestopt met wassen. Niet echt aangenaam. Gelukkig zijn er ook schone ghanezen.
Morgen gaan we weer naar de markt, die is hier 1 keer in de 6 dagen. Dit is best een belevenis. Het hele plein volgestouwd met mensen, spullen en dieren in alle maten, geuren en kleuren. Er komen veel vrouwen uit omliggende dorpjes om hun spullen te verkopen, vaak tomaten of houtskool. Ze moeten dan meerdere uren lopen, met een grote bak op hun hoofd waar hun spulletjes inzitten. Dan zitten ze de hele dag op de markt om in de loop van de middag weer terug te lopen, ze hebben dan een paar euro verdiend.
Dit weekend gaan we naar Mole national park. Hier gaan we twee nachtjes in een hotel (met zwembad) waar je vanuit je raampje de olifanten kan zien lopen, dus dat is wel heel erg leuk, mn eerste wilde dieren!
Ik zal volgende keer wat foto's proberen te uploaden, daar is nu geen tijd meer voor, maar Maartje heeft volgens mij net wat van mijn foto's op haar site gezet, voor een eerste visuele sfeerimpressie.

Volgende keer zal ik waarschijnlijk wel weer een wat uitgebreider verhaal schrijven, over mijn ontmoetingen met de wilde natuur van Afrika :)

Liefs,
Tessa

  • 16 Oktober 2005 - 14:41

    Moeder Van Maartje:

    Hallo Tessa

    Wij willen jou en Niels van af hier heel erg bedanken voor de goede zorgen voor Maartje. Wij zijn heel erg blij dat ze er nu weer aan het opkappen is en haar stage dadelijk met jullie weer kan vervolgen. Heel fijn week-end in het Mole park en veel geluk met alles wat jullie ondernemen.
    Veel succes van Martien en Tiny
    Papa mama van Maartje en haar zussen Kempke en jannetje

  • 16 Oktober 2005 - 15:30

    Mamma:

    Hoi Tessa, blij te horen dat jullie weer met zin 3-en zijn en dat het beter gaat. Volhouden zo. Ik wil ook naar het Mole park. Te gek zeg. Zal aan jullie denken. Heel veel plezier.
    Kus, mamma

  • 16 Oktober 2005 - 16:47

    Maarten:

    Jaloers ben ik :P echt.. doe mij ook es in zo'park :P. Vertelde mn moeder dat je olfiante uit je raam zag en wilde direct gaan als ze kon :P.
    veel plezier daaro

  • 16 Oktober 2005 - 17:24

    Ome Ger.:

    Nou, Tessa. Nu weet je waar de uitdrukking "stok achter de deur" vandaan komt! Het bezoek aan Mole National Park lijkt me spannend. Ik ga uit frustratie maar een broodje kroket eten....
    Gerhard.

  • 16 Oktober 2005 - 19:15

    Suus:

    Ooeeh, wilde dieren! Lijkt me leuk! :)
    Ik zal zo es de logs van Maartje en Niels bekijken, lijkt me wel interessant het ook een beetje van hun kant te zien.

    Dikke, hele dikke, knuffel!!!

  • 17 Oktober 2005 - 07:32

    Hildepilde:

    Alsof dit geen lang verhaal is...Maar ik wacht af en lees je volgende vast wel met net zoveel plezier als dit verhaal.
    Pas je wel op dat je niet onder een olifantenpoot terecht komt?

  • 17 Oktober 2005 - 13:10

    Frits En Dieny:

    Yo Tess,

    Relatief gezapige daagjes geweest. Dit keer even geen enge avonturen of al te wilde beesten. Volgens ons kom je nu pas echt toe aan het werkelijke doel van je reis, namelijk stage lopen. Zou wel helemaal te vet cool zijn om eens wat leuke foto's of zo van je te kunnen zien. We kijken weer uit naar je volgende berichtje en tot dan, hou je haaks

  • 17 Oktober 2005 - 14:00

    Wendy:

    heey Tes,

    Gelukkig dat alles weer beter gaat met Maartje, hopelijk blijft ut zo. en ooow... *jaloers:p lijkt me echt te gek die olifanten! miss mag je wel op ze zitten:p
    xxx Wendy
    Ps: heb je al 'kruukplaatjes' gebakken? :p

  • 18 Oktober 2005 - 10:40

    Karlijn:

    Hey Tess!

    Klinkt allemaal weer iets positiever! Leuk! En geweldig, dat national park... Spannend..! En jullie hebben wel even een 'vakantie' verdient, dus geniet straks extra van het hotel, met stromend water, lekkere bedden, electriciteit en hopelijk heerlijk eten? Maar het belangrijkste.. de olifanten! Want die heb je niet overal hoor ;-)

    Je brief is trouwens aangekomen! En hij heeft er maar 11 dagen over gedaan! Ik ga maar eens uittesten of dat nog een keer gaat lukken..

    Dikke kus, Karlijn

  • 18 Oktober 2005 - 20:34

    Diny:

    Hallo Tessa. De eerste concrete verhalen over de stage beginnen te komen. Wat leuk is dat om te lezen. Want per slot van rekening gingnn jullie daarvoor naar Gahna. Nietwaar? Ook zijn jullie en dan met name Maartje voldoende ziek geweest voor de komende 10 maanden, dus daar moesten jullei maar verder gewoon niet aan doen. Heel veel plezier en tot het volgende verhaal

  • 19 Oktober 2005 - 17:30

    Josje En Jan Gerritsen:

    Wij genieten van je verhalen, die onderdompeling in een andere cultuur is wel hevig geweest en er komt nog veel meer, prima ervaring toch? Zo te lezen zijn jullie een goed team, met zijn drieen. Groeten van de Waalkant, waar de boom voor de deur al weer hevig met zijn bladeren strooit.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Wa

Ghana part 1 + 2 + Syria

Mijn anderhalfjaar in Wa, Ghana en mijn bezoek aan Nora in Syrie.

Recente Reisverslagen:

28 April 2008

terug

14 April 2008

Jordanie

04 April 2008

Koud!

24 Maart 2008

Bye bye Wa

11 Maart 2008

Burkina vs Ghana
Tessa

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 134702

Voorgaande reizen:

22 September 2013 - 13 Juni 2014

Down under

28 Februari 2010 - 11 Juni 2010

Mexico en Midden-Amerika

15 September 2005 - 28 April 2008

Ghana part 1 + 2 + Syria

12 Juni 2012 - 30 November -0001

Nicaragua and Central America

Landen bezocht: