Ik zie een anti lopen! - Reisverslag uit Wa, Ghana van Tessa Terlouw - WaarBenJij.nu Ik zie een anti lopen! - Reisverslag uit Wa, Ghana van Tessa Terlouw - WaarBenJij.nu

Ik zie een anti lopen!

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

26 Oktober 2005 | Ghana, Wa

Ansumaa!

Zo, weer uitgerust en wel terug uit Mole. Het was maar een uurtje of vier rijden, helaas wel over een rough road, onverhard dus. Na het regenseizoen zijn de wegen hier erg slecht, veel grote, diepe kuilen. In het drg seizoen lopen die weer een beetje vol met zand. Het is met de fiets al uitkijken geblazen, al die kuilen ontwijken betekent intensief stuurwerk en niet even achterom kijken want dan lig je zo in het rode stof of rijd je een geit aan. Die hebben er namelijk nog wel eens lol in om net voor je fiets te springen waardoor je uit alle macht moet remmen.
Maar met de auto is het rijden nog lastiger, met vier wielen zit er altijd tenminste 1 in een kuil. De geiten hebben wel wat respect voor toeterende auto's gelukkig, maar mensen fietsen gewoon zoals het hun goeddunkt. Dit is vooral 's nachts gevaarlijk want er is geen straatverlichting, en behalve mijn eigen, ben ik nog geen fiets met lciht tegen gekomen. Doordat de mensen zwart zijn kan je ze helemaal niet zien (lach dan toch!)
Na vier uur hobbelen op de achterste achterbank werd mijn humeur opgevijzeld door het feit dat ik meteen een grote baviaan zag lopen. (Toen we vlak daarna de auto even alleen lieten heeft ie de deur opengedaan en is hij in de auto geklommen, overal pootafdrukken, toen vond ik hem al wat minder leuk)
In het zwembad dreef het een en ander aan ondefinieerbaars, maar daar werd gelukkig aan gewerkt. Dat wil zeggen, er stond een bordje 'don't swim, work in progress'. De zwembadmeneer was echter in geen velden of wegen te bekennen. Typisch Ghanees. Na een paar uurtjes was het gelukkig toch zo ver: we konden het zwembad in.
Zo'n beetje alle bezoekers van het park waren blanken, en weer een onevenredig groot deel daar van was Nederlander. Wat hebben die in hemelsnaam toch allemaal hier te zoeken?!? Als je in Wa een blanke tegenkomt heb je een kans van 50% dat het een Nederlander is.
Van de paar ghanezen die in het park waren durfden zich er maar een paar in het zwembad te wagen. De meeste Ghanezen kunnen namelijk niet zwemmen. (tja, nergens water, dus waar moeten ze het leren, en waarom?) Die spartelden wat rond, konden het hoofd nog vrij aardig boven houden, maar waren voor geen goud het diepe in te krijgen.
Zaterdagmorgen maakten we onder leiding van een opzichter een wandeling door het park, op zoek naar de wilde beesten. Vlak bij het hotel is en grote poel waar de dieren komen drinken, maar doordat het net regenseizoen is geweest is er genoeg water overal, dus heb je wat meer geluk nodig. We hebben veel antilopen, waterbokken, herten en verschillende soorten apen en vogels gezien. Geen olifanten helaas. Gelukkig hadden we zondag meer geluk, er waren er twee aan het zwemmen in de poel. We zijn er redelijk dicht bij gekomen en hebben wat foto's weten te maken. Binnenkort zal ik toch echt eens proberen er wat te uploaden.
Zometeen gaan we naar de spot, de bar dus. Dit doen we bijna dagelijks na onze stage, even wat drinken en relaxen, zoals het hoort hier. We hebben ondertussen een paar vaste spots waar ze al weten wat we willen hebben en het meteen voor ons neerzetten. Mijn nieuwe favoriete drankje is Shandy, bier met sprite, van tevoren gemixed. Zo'n fles Star is me toch teveel van het goede, en na wat dappere maar mislukte pogingen om zo'n fles zonder aangeschoten te raken achterover te slaan heb ik het maar opgegeven.
Vanavond eten we: hutspot! We hebben een plek gevonden waar je wortels kan kopen, dus na meer dan een maand is het tijd voor weer echte hollandse kost. Al eten we tegenwoordig wel op z'n Ghanees: we hebben al het bestek afgezworen en eten met onze handen. (sorry mam, daar gaan m'n manieren)

Liefs,
Tessa

  • 26 Oktober 2005 - 15:02

    Tiny Admiraal:

    Een mooi verhaal en meteen al een baviaan in de auto brr spannend zoals ze daar gewoon overal rondlopen zeg.
    Fijn dat jullie een mooi week-end hadden. En nu heerlijk wortelen stamp kunnen eten.
    Heel veel succes met alles wat jullie tegenkomen en ondernemen
    Groetjes Tiny

  • 26 Oktober 2005 - 16:06

    Diny:

    Na 3 verhalen over Mole denk ik dat ik een aardig beeld hebben van hetgeen jullie gezien hebben. Wat een uitvinding die sites. Gelukkig heeft Niels toch al nooit echt met etiquette gegeten , dus over zijn manieren kan ik niet echt inzitten. Tot je volgende verhaal!

  • 26 Oktober 2005 - 16:43

    Mamma:

    Een sappig verhaal Tessa,fijn dat jullie het leuk hebben gehad. Pas voortaan op voor bavianen en die geiten houden ook wel van een grapje als ik het zo lees.Wat je manieren betreft : dat was toch al water naar de zee dragen nu en dan(geintje). Eet maar lekker op z`n Ghanees en geniet ervan.
    Kus, mamma

  • 26 Oktober 2005 - 19:22

    Suzan:

    Hahahahahaha! Je weet toch dat ik dat soort grapjes wel kan waarderen, he Tess? ;) En Noor ook! Hihi. Flauw :p
    Het klinkt wel alsof je je steeds meer op je gemak enzo gaat voelen, of niet? Hopelijk gaat het met de gezondheid ook helemaal okee enzo!
    Ik vond het iig leuk om weer een reisverslag van je te lezen, mop! (Heb je mn smsje nog gekregen?)

    Heel veel lieieieieiefs!

  • 26 Oktober 2005 - 20:47

    Marijke:

    Hee tess!!

    wat een leuk verhaal! ben echt zwaar jaloers op je!! Ga in januari peter opzoeken in barcalona, maar als ik dit zo lees....ga ik denk maar mijn boeking aanpassen naar ghana haha!
    ben erg benieuwd naar de fotos, als je die een keer kan uploaden!
    Tot snel lezens :D
    byebye x marijke

  • 27 Oktober 2005 - 09:58

    Ineke:

    Ha die Tess, kijk maar uit met die bavianen, het zijn niet altijd van die aardige jongens. Maar het lijkt me fantastisch om al dat gespuis nu eens in hun natuurlijke omgeving te zien. Wat een bofkont ben je toch! Ben benieuwd hoe het Loes en Rob vergaat in Zuid-Afrika. Zij komen volgende week vrijdag thuis. Ik heb geen idee of dat land enigszins te vergelijken is met Ghana maar misschien krijg ik van hun foto's toch een idee. Ik ken truwens ook wat Ghanees;Anajioga maji kwa hiari jake hata hisi baridi oftewel"wie vrijwillig in een bad ijswater stapt, voelt de koude niet" Liefs, Ineke

  • 27 Oktober 2005 - 20:27

    Zus Van Maartje:

    Hoi Tessa,
    Nou, als ik het zo allemaal eens lees vermaken jullie je prima. Lekker zo'n weekendje er tussenuit naar Mole. Dat uitzicht daar zal ik niet snel vergeten. En nu is ook gelijk duidelijk waar de uitspraak 'brutale aap' vandaan komt.
    Veel plezier nog en succes op de stage!
    groetjes Jannetje.

  • 28 Oktober 2005 - 11:35

    Frits En Dieny:

    De laatste zin maakt duidelijk dat je weer helemaal lekker jezelf bent geworden en je er goed thuis voelt.
    De beschrijving van je avonturen wordt steeds routineuzer en wekt de indruk dat je er al jaren woont. Voor de simpele achterblijvers blijft het ontzettend leuk de gebeurtenissen te volgen. Blijven schrijven dus en niet te lange tussenpozen.
    Groetjes aan iedereen daar!

  • 12 November 2005 - 12:17

    Tante Loes:

    Hoi Tes, wij zijn inmiddels weer terug uit Zuid-Afrika, het is een geweldige reis geweest, en kunnen ons helelaal indenken hoe het er bij jouw uitziet. Ik heb zelfs met een Zulu gedanst,echt tegek. Wij hebben verschillende game drives gemaakt, en vreselijk veel wilde dieren in de vrije natuur zien lopen, zoals olifanten, neushoorns, giraffen, buffels en zelfs 's nachts twee vechtende nijlpaarden, dat was zo spannend, zelfs de ranger had dit nog nooit meegemaakt, het werd wel een bloederige boel, maar ja zo gaat dat in de natuur. Op een gegeven moment stonden we met onze jeep oog in oog met een olifant, er zat nog 10 meter tussen, toen dacht ik wel even ojee, maar het liep goed af. We hebben twee townships bezocht, en dat heeft heel veel indruk gemaakt, ook zijn we in een ziekenhuisje geweest, en hebben het huis van Nelson Mandela bezocht, je ziet wij zijn ook heel wat ervaringen rijker.
    Liefs Tante Loes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Wa

Ghana part 1 + 2 + Syria

Mijn anderhalfjaar in Wa, Ghana en mijn bezoek aan Nora in Syrie.

Recente Reisverslagen:

28 April 2008

terug

14 April 2008

Jordanie

04 April 2008

Koud!

24 Maart 2008

Bye bye Wa

11 Maart 2008

Burkina vs Ghana
Tessa

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 134704

Voorgaande reizen:

22 September 2013 - 13 Juni 2014

Down under

28 Februari 2010 - 11 Juni 2010

Mexico en Midden-Amerika

15 September 2005 - 28 April 2008

Ghana part 1 + 2 + Syria

12 Juni 2012 - 30 November -0001

Nicaragua and Central America

Landen bezocht: