Bedelbrief - Reisverslag uit Wa, Ghana van Tessa Terlouw - WaarBenJij.nu Bedelbrief - Reisverslag uit Wa, Ghana van Tessa Terlouw - WaarBenJij.nu

Bedelbrief

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

29 Oktober 2005 | Ghana, Wa

Ja ja, al zo snel weer een nieuw bericht. Dit keer echter geen nieuw avontuur, maar een vraag.
Zoals ik her en der al heb verteld is het tekort aan materialen hier schrijnend. Op de school voor de geestelijk gehandicapten kinderen is geen boek te bekennen, hetzelfde geld voor bij de straatkinderen. Toen we bij de geestelijk gehandicapten in een klas met 20 kinderen gingen knippen, kregen we twee vellen karton en 4 scharen. Dat is trouwens ook meteen echt alles wat er aan materiaal is en er zijn kinderen van 8 die geen pen vast kunnen houden.
Het is natuurlijk niet onze taak om geld te verschaffen voor de instellingen, maar we willen graag het ergste leed verzachten en ondertussen zoeken naar betere oplossingen, want wij zijn aan het eind van het schooljaar natuurlijk gewoon weer vertrokken.
Jullie voelen het vast al aankomen, ik wil vragen om een kleine bijdrage. Al is het een euro, dat is meer dan genoeg als je bedenkt dat veel mensen dat dagelijks niet eens verdienen (wat natuurlijk niet wegneemt dat ook bedragen van meer dan een euro welkom zijn). Ook maartje en Niels hebben inmiddels bij familie en vrienden geld opgehaald.
Al het geld dat we binnenkrijgen en hebben gekregen besteden we zelf, we geven geen bedragen aan instellingen.
Een goed voorbeeld van wat we op dit moment willen doen: een aantal van de straatkinderen heeft ringworm. Dit is een aandoening op de hoofdhuid en het is besmettelijk. De kinderen zijn altijd met elkaar en wassen zich zelden, dus binnen de kortste keren zullen ze het allemaal hebben. De ouders en verzorgers, voor zover die er al zijn hebben geen geld om hier medicijnen voor te kopen. Daarom willen wij dit bij de plaatselijke apotheek voor hen halen. Het genezen is namelijk belachelijk eenvoudig, er hoeft alleen maar een bepaald zalfje op gesmeerd te worden, maar dat moet wel worden betaald. Verder kopen we ontsmettingsmiddelen. Bij de straatkinderen, maar nog meer bij de geestelijk gehandicapten, lopen de kinderen met grote open wonden op hun benen. Een schrammetje heb je al snel, vooral als je geen schoenen hebt en met al het straatvuil gaat dit vliegensvlug ontsteken. De helft van de kinderen loopt dan ook met zweren waar de vliegen op zitten. De scholen hebben niet de middelen om lesmateriaal te bekostigen, laat staan enige medische hulp. Daarom brengen wij het hoognodige mee en kijken naar oplossingen. De gehandicapte kinderen worden bijvoorbeeld niet tot nauwelijks gewassen. We willen twee keer per week een 'wasuurtje' invoeren, dit zal enorm schelen in ziektes en infecties.
Verder laten we uit Accra enkele ballen komen, die zijn in Wa niet te krijgen en bij geen enkele instelling is er spelmateriaal aanwezig. Dus om toch wat simpele activiteiten aan te bieden moeten we het een en ander zelf aanschaffen. Het is aandoenlijk om te zien hoe de kinderen helemaal uit hun dak gaan als er een ballon wordt opgeblazen.
Het is een dramatisch verhaal geworden als ik het teruglees, maar de situatie is hier nou eenmaal zo. Wij hopen hier een heel klein beetje dingen te kunnen verbeteren. Alvast bedankt voor jullie bijdrage!
Rekeningnr:
34 11 24 575 (hoop ik tenminste, let anders even op een bericht van mijn moeder hier onder, als het fout is zal ze het wel verbeteren, haha)
ten name van ST Terlouw
Zet erbij 'Ghana', anders is er een kans dat het in mijn eigen portemonnee verdwijnt, en dat zou leuk voor mij, maar toch jammer voor de kinderen hier .

Tessa

PS: Om dit bericht zo wijd mogelijk te verspreiden heb ik alle adressen die ik had geinactiveerd weer actief gemaakt. Als je weer geinactiveerd wil worden kan je het zelf doen door ergens in het mailtje te klikken. Ik vind het een beetje zonde van mn internettijd, haha

• 28 Oktober 2005 - 13:30

Frits En Dieny:

Hoi Tess,

Las net je schrijnende berichtje.
    We gaan proberen wat geld over te maken.

Groetjes en sterkte

• 28 Oktober 2005 - 14:08

Wendy:

heey Tessa,

ik hoop/en dat zal vast, dat je de kinderen weer wat gelukkig kan maken en daar wil ik zker bij mee helpen!... ik wacht alleen nog ff op het mailtje van Ella, om te kijken of het nr echt goed is, dan zal je dr snel wat op zien staan.

liefs Wendy

• 28 Oktober 2005 - 14:10

Suzan:

Heel goed intiatief! Ik zal binnenkort wat overmaken :) Succes!

Liefs.

• 28 Oktober 2005 - 14:57

Ineke:

Ha Tess, moet moeilijk zijn om dat alles aan te zien. Prachtig initiatief en natuurlijk doen we mee. Liefs, Ineke

• 28 Oktober 2005 - 23:27

Reinier:

hey tessa :)

'k zal binnenkort ook even wat overmaken, niet nu want ik heb al wat gedronken enzo en het is midden in de nacht hier en moet allang slapen :P

net ongeveer vanaf "ACCRACCRACCRA!!!!" al je berichtjes gelezen, want was al tijdje niet geweest, klinkt allemaal echt ontzettend leuk (behalve dit laatste berichtje dan ;) en alsof je het naar je zin hebt :)

hoop dat dat ook zo is en zo blijft!

• 29 Oktober 2005 - 10:04

Mamma:

Hoi Tessa, een goed initiatief. Je rekeningnummer klopt.Misschien kun je een sluitingsdatum afspreken, dan kan het geld voor het einde van het jaar overgemaakt worden.( voor je saldo opgegeven moet worden aan de belasting)

• 29 Oktober 2005 - 11:11

Ella Br.:

Hallo Tessa,
    Geweldig initiatief. Ik doe mee. Groetjes, sterkte en succes.

• 30 Oktober 2005 - 14:40

Corina:

Hoi Tessa,
    Super initiatief. Er komt binnenkort wat geld naar je toe.
    Succes met alles,
    Corina

• 30 Oktober 2005 - 14:49

Diny:

Dag Tessa. Wellicht een idee dat we voor we uit Nederalnd vertrekken, horen wat jullei exact en het meest nodig hebben, dan kunnen we onze 20 kiilo p.p. zo optimaal mogelijk invullen. Groeten Hans en Diny

• 30 Oktober 2005 - 21:15

Kees En Wilma:

Hoi Tessa, goed bedacht; uiteraard hebben we inmiddels geld overgemaakt en zo te lezen aan de reacties kan je binnenkort op pad om de 'voorraden' aan te vullen.

Hartelijke groeten,
    Kees en Wilma en een dikke knuffel van onze drie boeven.

• 31 Oktober 2005 - 11:21

Janna En Edu:

we leven met je mee en zullen wat geld overmaken.
    veel sterkte
    janna en edu

• 31 Oktober 2005 - 21:39

Marisa:

Hey Tes. Ik zal binnenkort geld overmaken,want dat gaat nu niet lukken, wegens omstandigheden... maar het komt er wel aan. x

• 08 November 2005 - 15:40

Nienke:

Was je site even kwijt maar heb m weer gevonden! Ik vind het een keigoed initiatief en ik doneer dan ook 5 bier (a 10 euro)!! Succes ermee!
    Groetjes Nienke!