Miels, Nessa en Taartje - Reisverslag uit Wa, Ghana van Tessa Terlouw - WaarBenJij.nu Miels, Nessa en Taartje - Reisverslag uit Wa, Ghana van Tessa Terlouw - WaarBenJij.nu

Miels, Nessa en Taartje

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

17 November 2005 | Ghana, Wa

Ze heten Miels, Nessa en Taartje. De drie kippen die ik voor mn verjaardag gekregen heb. Een zwarte, een bruine en een lelijke. Die lelijke is ook bruin, maar heeft het nogal zwaar te voorduren gehad door de andere kippen. Door een ernstig veren tekort om zn nek lijkt hij nu meer op een kalkoen dan op een kip, maar in het kader van hulpverlening hadden Niels en Maartje em toch maar gekocht (en ik denk stiekem dat ze korting op em kregen).

Ik had om kippen gevraagd, maar Niels heeft toch een dappere poging gedaan de kippen uit mijn gezichtsveld te houden. Hij kwam thuis (met drie kippen in zijn fietsmandje, maar dat heb ik niet gezien) en ging geheimzinnig de schuur in. Ik had echt niet door wat hij aan het doen was, tot hij de deur dicht deed en ik POOOOOK!!! hoorde (dat was dus een kip, niet de deur).
Het kwartje was bij mij inmiddels wel gevallen dus. 's Middags stond ik echter voor een groot dilemma. Ik was alleen thuis en uit de schuur kwam een enorm kabaal. Ik was bang dat er iets mis was met de kippen, maar mocht natuurlijk niet in de schuur komen. Na een kwartier toch maar gegaan. Niels had de kippen aan een stoel gebonden en de lelijke (die volgens mij ook nog eens heel stom is) had zich zo weten te manouvreren dat hij ondersteboven aan 1 poot over de leuning hing. Toen heb ik hem maar los geknipt en schuldbewust zitten wachten tot Maartje thuiskwam...
De volgende dag waren er nog genoeg verrassingen over. Ik kreeg een feestmuts, de kamer was versierd en Niels had bij de kok van de straatkinderen thuis een appeltaart gebakken! Ontbijt met cola, appeltaart en een nipje Baileys: alledrie misselijk.
's Middags nog even naar stage gegaan, de rest van de dag hebben we in de spot gezeten. Ik had niet veel mensen uitgenodigd, hier in Ghana worden verjaardagen niet echt gevierd en vond het ook niet echt nodig. Maar alle mailtjes en smsjes waren erg leuk!
Vandaag, zoals elke donderdag, stage bij de straatkinderen. Elke keer gaat er 1 van ons mee met de fieldworker. Dit keer was het mijn beurt. Dus achterop de motorcycle, gewoon zonder helm, want dat doet iedereen. We gingen naar een klein dorpje, even buiten Wa. Hier woont een jongen, Kafaru. Hij is 11 jaar (ongeveer, want niemand weet het precies zeker) maar ziet eruit als 6 of 7. Dit is zo bij veel van de straatkinderen, door gebrek aan voedingsstoffen en gevarieerd eten. Zijn vader moet een jaar of 70 zijn. Toen we aankwamen lag hij in de hut, een lege kamer met een golfplaten dak, te slapen op een mat. De beste man had 4 vrouwen (polygamie is hier onder poslims vrij normaal) waarvan de moeder van Kafaru overleden is. In totaal heeft hij 16 kinderen. Er is voor de jongen geen geld om naar school te gaan. Hij heeft tot nu toe zijn oudere broer geholpen, die is boer. Het merendeel van de kinderen zijn meisjes, die zijn inmiddels getrouwd, en hun mannen willen de jongen niet in huis nemen. Youth alive gaat nu de jongen sponsoren. Dit jaar komt hij in de voorbereidende klas, daarna krijgt hij een schooluniform en mag naar regulier onderwijs. Het is verbazend te zien hoe de mensen daar leven, op het platteland. In de dorpen zijn de mensen vaak nog armer dan in Wa. De droge periode komt eraan, de tijd waarin je geen groente kan krijgen behalve als je veel geld hebt. De rest van het voedsel is ook schaars. Ik houdt mijn hart vast.
Even een ander verhaal tussendoor: ik sprak vandaag het hoofd van de immigratie. Hij ging naar de begrafenis van zijn vader. Hij is 120 (!) jaar geworden, heeft talloze vrouwen gehad en heeft ondertussen meer dan honderd achterkleinkinderen. Bijzonder.
Vannacht vertrekken we naar Tamale, om 4 uur. We gaan daar een vriend opzoeken. We hebben hem in Mole ontmoet en hij is ook een weekend bij ons in huis geweest. De kaartjes voor de bus koop je bij een man die op een houten bankje onder een grote boom zit. (de eerste grote mangoboom na dat winkeltje, daar zit ie!) Het is 6 uur rijden, we waren er dus op tijd om zeker te zijn van goede plaatsen, en geen middle seats, de uitklapstoeltjes in het gangpad.
Zometeen ga ik mijn haren in laten vlechten. Ik had eigenlijk beloofd aan de tuinman van eric dat hij het mocht doen. Hij kan het heel goed, maar is maar in zijn eentje, en bij de vrijwilligster, petra, heeft hij er in totaal 20 uur over gedaan. Daar heb ik niet echt zin in. Daarom ga ik naar een kapsalon. Met 6 tot 8 vrouwen staan ze om je heen, en binnen 1 a twee uur ben je klaar. Ik zal er een mooie foto van maken!

Liefs,
Tessa

  • 17 November 2005 - 14:04

    Karlijn:

    Hey Tess!

    Haha, echt geweldig die namen. Dat ze euhh.. maar veel eieren en liefde mogen opleveren :-) En ik ben echt super benieuwd naar je haar! Wacht al ongeduldig op de foto's.. Heel veel plezier in Tamale!

    Dikke kus, Karlijn

  • 17 November 2005 - 14:06

    Marte:

    hey tessa! superleuk zoveel verhalen! en mooie nieuwe foto's!! (nog gefeliciteerd trouwens!) het klinkt allemaal superleuk en ik hoop dat je kippen een mooi leven leiden!! veel plezier bij de kapper en ik ben benieuwd naar de foto! xx marte

  • 17 November 2005 - 15:14

    Tiny:

    Hallo Tessa
    Prachtig die kippen met hun mooie namen. ik hoop dat jullie snel je eerste scharrel eitje zullen vinden.
    Fijn dat je zo'n bijzondere verjaardag had. Ik ben benieuwd naar je vlechtjes.
    Goede reis naar Tamale en fijn week-end
    Gtoetjes Tiny

  • 17 November 2005 - 17:23

    Brenda:

    Beter laat dan...
    Alsnog van harte!!!

    Groetjes,
    Brenda

  • 17 November 2005 - 17:45

    Mamma:

    Hoi Tessa, fijn dat je een leuke verjaardag had en geniet van de kippetjes. Nu maar wachten op de eieren. Heel veel plezier in Tamale,
    Kus, mamma

  • 17 November 2005 - 18:31

    Suzan:

    Hihi, wat een koddige namen! Het klinkt alsof je een leuke dag hebt gehad, in ieder geval.
    Ben benieuwd naar de foto's!

    Kroel!

  • 18 November 2005 - 20:45

    Marijke:

    Hee tess,

    Ik ben weer helemaal bijgelezen en heb ook al je fotos bekeken en ...waauw!!!
    Ik denk dat ik me maar amper kan voorstellen hoe het daar is, maar ik denk dat het een enorme ervaring is waar ik ook zeker jaloers op ben haha!! Ga zo door he ;) en blijf jezelf! en ik ben ook erg benieuwd naar de vlechtjes!!!
    Hoop snel weer iets van je te lezen!
    Liefs,
    Marijke

  • 18 November 2005 - 20:46

    Marijke:

    Oeh, en natuurlijk nog kei gefeliciteerd!!!!

  • 19 November 2005 - 13:24

    Bartt:

    heel indrukwekkend tessa, ik wens je heel veel plezier en success met je kippetjess. liefss Bart Buitenkunst

  • 19 November 2005 - 13:24

    Bartt:

    heel indrukwekkend tessa, ik wens je heel veel plezier en success met je kippetjess. liefss Bart Buitenkunst

  • 20 November 2005 - 20:52

    Tante Loes:

    Hoi Tes, Je hebt een leuk verjaardagscadeau gekregen zeg. Ik hoop dat jullie veel plezier aan de kippetjes mogen beleven. Groetjes Tante Loes.

  • 20 November 2005 - 21:21

    Qvinny:

    Hoi Tes,
    Ik was alweer even niet op je site geweest dus ik had meteen een boel te lezen :-) In ieder geval, beetje laat, van harte gefeliciteerd!
    En groetjes aan de kipjes.
    Welke is welke? Is Taartje de lelijke :-P?
    -x- Q

  • 21 November 2005 - 16:21

    Joost:

    Woe tes! Ik ging toch maar even op je site kijken want ik was erggg benieuwd :D SLEUK!!! Doe je goed op jezelf passen daaro? :D

    Groetjes!!!!
    Joost

  • 22 November 2005 - 12:59

    Maarten:

    Nu kan je letterlijk met de kippen op stok :> nog gefeli ook al ist laat.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Wa

Ghana part 1 + 2 + Syria

Mijn anderhalfjaar in Wa, Ghana en mijn bezoek aan Nora in Syrie.

Recente Reisverslagen:

28 April 2008

terug

14 April 2008

Jordanie

04 April 2008

Koud!

24 Maart 2008

Bye bye Wa

11 Maart 2008

Burkina vs Ghana
Tessa

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 113
Totaal aantal bezoekers 134709

Voorgaande reizen:

22 September 2013 - 13 Juni 2014

Down under

28 Februari 2010 - 11 Juni 2010

Mexico en Midden-Amerika

15 September 2005 - 28 April 2008

Ghana part 1 + 2 + Syria

12 Juni 2012 - 30 November -0001

Nicaragua and Central America

Landen bezocht: