Kerst - Reisverslag uit Wa, Ghana van Tessa Terlouw - WaarBenJij.nu Kerst - Reisverslag uit Wa, Ghana van Tessa Terlouw - WaarBenJij.nu

Kerst

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

24 December 2005 | Ghana, Wa

Afgelopen dinsdag was het kerstfeest bij de straatkinderen. Ik had de kok beloofd te helpen dus was al om half acht aanwezig(wat naar Ghanese maatstaven helemaal niet zo vroeg is). Ik mocht de pootjes frituren van de twee geitjes die ik de dag daarvoor geslacht had zien worden. Over dat slachten doet niemand moeilijk. Ze namen de geitjes, en zes kippen, mee achter het gebouw, daar heeft niemand last van het bloed. Dan pakt iedereen een poot of een snuit en degene die niets vast heeft pakt het mes en snijdt zonder omhaal het keeltje door. De details zal ik jullie besparen maar het was wel een rotzooi, de geluiden waren onprettig en hij was niet meteen dood. Na 1 geitje vond ik het wel weer genoeg en ben ik even ergens anders gaan zitten. Dieren hebben hier doorgaans een beter leven voordat ze worden opgegeten dan in Europa. Geiten en kippen lopen los rond, over wegen en tussen huizen, en hoe iedereen weet welke geit van wie is is me een raadsel. Koeien lopen hier rond in grote kuddes, die soms s morgens opeens onder je raam staan en overal waar het kan grazen. Toch heeft de gemiddelde Ghanees toch maar weinig medeleven met dieren. Je kippen bindt je aan de pootjes ondersteboven aan je stuur en moet je je geit vervoeren bindt je de pootjes aan elkaar en leg je hem in je fietsmandje of achterop. Doet een beest iets wat niet mag geef je hem een flinke schop en dan bekogel je hem met stenen tot hij uit zicht is. Als je hond doodgaat eet je hem op, wat op zich niet eens zo raar is als je weinig te eten hebt.
Koken gaat hier vaak nog gewoon op houtvuurtjes of met houtskool. Gasleidingen zijn er niet en alleen als je veel geld hebt kun je je het veroorloven gastanks te kopen. Ook bij Youth Alive gaat het nog op de ouderwetse manier. Dus toen de geitenpootjes klaar waren mocht ik roeren in een ketel waar ik zelf twee keer in pas met een grote houten lepel terwijl de kok het vuurtje nog eens opstookte. Dat zijn momenten waarop ik denk: ik zit echt in Afrika! Toch is dat meestal heel onwerkelijk. Ik heb vaak het idee dat als ik een keer een andere straat in fiets ik gewoon in de binnenstad van Nijmegen binnenrijd. Ook is het net dat de mensen die je op tv ziet of over wie je verhalen hoort veel echter in Afrika zijn dan ikzelf. Maar ik dwaal wat af…
Het kerstfeest bestond uit een toespraak en een kort bezoek van een afgevaardigde van de chief van Wa. Daarna mocht er gedanst worden. Alle kinderen onder de hoede van Youth Alive waren uitgenodigd, dus er waren zo’n 120 mensen. Iedereen kreeg een flesje frisdrank, voor de meesten een zeldzame traktatie. Daarna rijst, met groenten en vlees, twee dingen die ook vaak niet op het menu voorkomen. Om een uur of drie was het afgelopen en ging iedereen naar huis. Voor ons komt een fijne vakantie met feest en lekker eten, maar veel straatkinderen gaan twee minder fijne weken tegemoet. Normaal krijgen ze namelijk 1 keer per dag te eten bij Youth alive, vaak het enige wat ze krijgen. In de vakantie moeten ze maar hopen dat ze genoeg te eten hebben. Hier kunnen we om verschillende redenen weinig aan doen. We hebben wel alle kinderen waar we mee werken als kerstcadeau een nieuw paar slippers gegeven, hoeven ze in ieder geval niet blootsvoets de vakantie door.
Aankomende dinsdag ga ik met Niels naar Accra om zijn ouders op te halen. Maartje, haar zussen en Petra (vrijwilligster) komen een paar dagen later en dan gaan we ‘ergens aan de kust’ oud en nieuw vieren. Daarna willen we nog een paar dagen langs de kust trekken alvorens weer terug te keren naar Wa.
Dus voor iedereen; een hele fijne kerst en een gelukkig nieuwjaar!

Tessa

  • 24 December 2005 - 13:42

    Hildepilde:

    Hee Tessa, Hier is de kerst al lang begonnen (45 minuten). Fijne kerst en tot in het nieuwe jaar!

  • 24 December 2005 - 14:04

    Frits En Dieny:

    Hoi Tess,

    We zijn de laatste weken een beetje ontrouw geweest in onze reacties naar jou. We hebben wel alles gelezen, maar door onze (structurele) megadrukte is het er een paar keer niet van gekomen om te reageren. Sorry daarvoor. We krijgen wel de indruk dat je geleidelijk aan echt ondergedompeld raakt in "het afrikaanse". Bepaalde zaken die je beschrijft had je niet "kunnen" meemaken toen je nog een "gewoon" europees meisje was. Volgens ons ben je stiekum heel erg snel bezig erg volwassen te worden. Al met al denken we dat je avonturen daar een hele goede ervaring voor je aan het worden zijn. We zijn er trots op hoe je je daar staande lijkt te houden in zo'n onbekende wereld.
    Uiteraard wensen we je hele fijne kerstdagen en een heel voorspoedig nieuwjaar toe.
    Xxxxxxxx-jes

  • 24 December 2005 - 16:01

    Ineke:

    Ha die Tess,
    Natuurlijk gaan we je missen morgen bij ons aan de kerstdis. We zullen het glas op je heffen en wensen je prettige Kerstdagen toe.En.....wat laat misschien..... nog hartstikke bedankt voor de leuke afrikaanse Sintkadootjes. Echt een verrassing. Liefs van ons allen. Ineke

  • 24 December 2005 - 17:48

    Mamma:

    Lieve Tessa,
    Wat een verhaal weer zeg. Oma heeft het al wel 3 keer gelezen. Hele fijne feestdagen voor jou lieverd en een heel erg goed 2006.
    Liefs, Mamma

  • 24 December 2005 - 22:48

    Kim:

    Hi Tess,

    Ik wens jullie alledrie hele fijne kerstdagen. Echt super wat jullie allemaal betekenen voor al die kinderen daar !! Dat is nog eens een kerstgedachte. Ik proost op je.

  • 25 December 2005 - 12:54

    Suzan:

    Veel plezier in Accra en fijne feestdagen, mop!

    Dikke knuffel.

  • 25 December 2005 - 16:10

    Karlijn:

    Hey Tess!

    Vanuit een universiteit in Londen (ik ga je nog uitleggen hoe ik hier ben terechtgekomen..) jij ook een heeeeeeele fijne kerst! Die van mij is tot nu toe heel leuk, en bestaat uit bier drinken met 4 jongens die ik nauwelijks ken, balletjes gooien, niet slapen, ontbijten, papier versnipperen om nepsneeuw te maken en nu internetten en straks nog meer eten..

    Beste kerst ooit!

    Dikke kus, Karlijn

  • 25 December 2005 - 16:30

    Martien En Tiny:

    Hallo Thessa
    Hele fijne kerstdagen allemaal met elkaar.
    Een hele goede reis naar Accra samen met Niels.
    Hele fijne nieuwjaarsviering en reis met zijn allen.

    De allerbeste wensen voor 2006
    Groetjes, Martien en Tiny

  • 25 December 2005 - 19:30

    Niels:

    hee wat n verhaal weer. ik heb t eerst niet echt gelezen, maar de laatste paar keer pas.t wordt voor volgend jaa niet echt mijn ding, maar ik hoop dat jij t erg naar je zin hebt. (dit lijk ik wel te lezen). jij ook fijne kerst en een goeie nieuwjaarswisseling.

    groetjes Niels

  • 27 December 2005 - 14:30

    Edu En Janna:

    Lieve Tessa,
    Nu alles een beetje rustiger is na Sint en Kerst even een reactie. Wij genieten van je, meid.
    Een fijne jaarwisseling in de warmte en veel geluk en mooie ervaringen in het komende jaar.

  • 27 December 2005 - 16:29

    Fieke:

    ook vanuit barcelona een fijne kerst en een gelukkig nieuwjaar! we zien elkaar volgend jaar!!
    xx
    fieke

    -- www.barcachicks.tk --

  • 30 December 2005 - 10:59

    Qvinny:

    Hoi Tes,
    Op de foto's ziet het er in ieder geval gezellig uit! Maar hoe houd je in helmalsnaam de jongens en meisjes uit elkaar? Voor mij zien ze er hetzelfde uit...
    Anyway, een heel gelukkig nieuwjaar!
    Groetjes
    -x- Q

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Wa

Ghana part 1 + 2 + Syria

Mijn anderhalfjaar in Wa, Ghana en mijn bezoek aan Nora in Syrie.

Recente Reisverslagen:

28 April 2008

terug

14 April 2008

Jordanie

04 April 2008

Koud!

24 Maart 2008

Bye bye Wa

11 Maart 2008

Burkina vs Ghana
Tessa

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 134702

Voorgaande reizen:

22 September 2013 - 13 Juni 2014

Down under

28 Februari 2010 - 11 Juni 2010

Mexico en Midden-Amerika

15 September 2005 - 28 April 2008

Ghana part 1 + 2 + Syria

12 Juni 2012 - 30 November -0001

Nicaragua and Central America

Landen bezocht: