ghanees snacken - Reisverslag uit Wa, Ghana van Tessa Terlouw - WaarBenJij.nu ghanees snacken - Reisverslag uit Wa, Ghana van Tessa Terlouw - WaarBenJij.nu

ghanees snacken

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

25 Januari 2006 | Ghana, Wa

Na vorige keer over de stage verteld te hebben wordt het weer eens tijd het over eten te hebben. Dit keer Ghanees snacken. Want al hoor je vaak dat je het beter niet kan doen, wij eten redelijk vaak iets aan de kant van de weg. Je moet natuurlijk wel goed oppassen en kijken hoe het eten erbij ligt. Zo heb je een soort kleine hartige oliebollen, van beslag dat gemaakt is van bonen. Vaak gemaakt door oude vrouwtjes. Ze gieten het beslag in kokende olie in een grote wok op een houtskoolstoof. Ik ben er nog steeds niet precies achter hoe het heet, ik versta het nooit goed. Dat komt misschien doordat die oude vrouwtjes vaak weinig tanden meer in hun mond hebben. Je krijgt je balletjes in een plastic zakje met een lepeltje kruidenzout of pepersaus, chito. Als we dit eten zorgen we altijd dat we een lading hebben die net uit de hete olie komt, dan kan er weinig misgaan. De olie wordt wel vaak zolang gebruikt tot het bijna zwart ziet, zodat het door kan naar de fitter (automaker), die het voor de auto s gebruikt, maar dat is hooguit slecht voor je maag.
Verder eet ik zelf graag op houtskool geroosterde plantain, bakbanaan. Ze roosteren hierop ook yam, maar dat wordt dan erg droog. De plantain kost 1000 cedis (10 cent) per stuk en wordt in een krant gewikkeld. De vrouwtjes die dit roosteren verkopen ook gebrande pinda’s. Je kunt plantain ook in de gefrituurde versie krijgen, met chito.
Je kunt in Ghana trouwens alles in hele kleine porties kopen, vaak vanaf 5 cent. Suiker, koffie, zout, meel, rijst, pasta en ook sigaretten worden los verkocht. Mensen hebben vaak geen geld om in één keer veel te kopen en dus wordt alles in kleine, betaalbare stukjes opgedeeld.
De meeste Ghanezen kunnen zich ook niet in 1 keer een hele watermeloen veroorloven. Voor een flinke betaal je hier 15.000 (1,50). Er lopen overal vrouwen op straat met op hun hoofd grote bakken met stukken watermeloen. Die koop ik echter nooit, want je weet niet hoe lang het al onder het plastic zeiltje heeft liggen broeien en wie er met zijn vieze tengels heeft aangezeten.
Wel koop ik graag sinaasappels. Die worden hier niet geschild zoals bij ons, maar ze halen het buitenste laagje eraf zodat alleen het zachtere witte er nog om heen zit. Als je hem meteen wil opeten als je hem koopt vraag je of de verkoopster het kapje eraf wil halen en dan zuig je hem uit.
In het noorden kan je het jammer genoeg niet krijgen, maar aan de kust kan je overal kokosnootverkopers vragen een kokosnoot voor je open te slaan met een machete. Deze zijn veel jonger dan de kokosnoten die je bij ons in de supermarkt koopt. Ze zitten nog tot aan het randje vol met kokosmelk, zo een halve liter, en de schil is nog veel zachter. De verkoper slaat eerst het kapje eraf zodat je het sap op kan drinken. Dan splijt hij hem open zodat je het vruchtvlees kan opeten dat ook nog zacht is en niet meer dan een klein handje.
Op verschillende plaatsen in Wa, en trouwens zo’n beetje door heel Ghana vind je een soortement van ontbijtkraampjes. Hier kan je thee krijgen, Ghanese thee welteverstaan, met heel veel koffiemelk, nog meer suiker en een groot stuk wit brood erbij. Ook koffie of warme chocolademelk zijn hier verkrijgbaar. Maar wij gaan hier voor het broodje gebakken ei. Geserveerd in het bekende zwarte plastic zakje. Je kunt ook een gekookt ei kopen, verkocht door vrouwen die ze op een grote bak op hun hoofd hebben. Wordt voor je gepeld en geserveerd met chito.
In de ochtenden wordt er ook pap verkocht. Wel veilig als het gloeiend heet uit de pan komt en in een boterhamzakje wordt gegoten maar niet te vreten; zure drek. Wordt gegeten met bollen gefrituurde maïscake.
Ook de pasteitjes laat ik links liggen, want die liggen vaak al een poos in de zon en er zit vaak vlees in. Wel weer veilig is in principe de kebab. Je ziet de handelaren s morgens op hun houten tafeltje het vlees snijden, vergezeld door een aanzienlijk aantal vliegen. Het vlees wordt gekruid, om en om met stukken ui aan een spies geregen en op de barbecue gelegd. Daar blijft het liggen tot het veel weg heeft van gekruid zeemleer op een stokje.
En zo heb ik zo’n beetje het assortiment aan Ghanese snacks gehad. Aardig wat keuze, maar niet te vergelijken met wat je in de Albert Heijn op het station kan krijgen. Mensen eten hier veel op straat omdat daar het leven zich afspeelt. Hier ben je alleen thuis als je slaapt of ziek bent. De meeste huizen zijn ook zo armoedig dat je er verder niet veel te zoeken hebt. Zitten wij zodra we niet te doen hebben achter de vitrage, wat natuurlijk ook wel met het klimaat te maken heeft, hier ben je altijd buiten en onder de mensen. Winkelen en dingen kopen doen wij achter deuren, maar hier is alles op straat uitgestald. Winkels zijn niet meer dan vierkante houten hokjes of oude zeecontainers, als het niet minder is, met de deuren wagenwijd open.
Ik denk dat mensen hier veel minder eenzaam zijn dan in het westen. Hier praten mensen nog met elkaar als ze boodschappen doen. En waar je ook bent, je bent nooit alleen. Zelfs de bejaarde bedelaars zonder familie zitten gezellig bij elkaar en regelmatig stopt er iemand om een praatje te maken.
Maar ik moet toegeven dat ik het toch wel lekker vind dat we gewoon een redelijk huis hebben waar ik me dagelijks, lekker westers, kan terugtrekken. Want je als blanke begeven in het Ghanese leven op straat is vaak best vermoeiend

  • 25 Januari 2006 - 13:26

    Suzan:

    Hoi Tess.
    Wat een leuk verhaal was dat om te lezen (:
    Grappig al die snacks!

  • 25 Januari 2006 - 16:01

    Wendy:

    Heey Tes,
    raar idee hoor,.. dat je ALTIJD maar moet opletten met wat je eet:p
    dan is het hier toch allemaal maar makkelijk!
    suc6 met alles;) -xxx-

  • 25 Januari 2006 - 16:43

    Frits En Dieny:

    Hoi Tezz,

    Je hebt ons effe moeten missen, omdat in het gezin waar we zorg verlenen de vrouw is overleden en daardoor twee weken niet thuis konden komen omdat we alles hebben moeten regelen omdat er geen verdere contacten meer zijn met familie enz.
    Ben nu even tussendoor thuis en tref daar met de zelfde post een kaart van jou en een van je wilde moeder aan, allebei uit een ander afrikaans land. Zou je een jaar geleden toch niet voor mogelijk hebben gehouden. Bedankt voor bovenstaande recepten, maar we beperken ons liever tot de grutterswaren van Appie en collega's.
    Blijf vlijtig je verhalen rondsturen en vergeet vooral niet om er foto's bij te doen waar "het kleine opdondertje" zelf ook op staat.
    Kusjes!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • 25 Januari 2006 - 18:02

    Marisa:

    Echt grappig om te lezen wat voor verschil er is met Nederland. Mis je al de oerhollandse dingen?
    x marisa

  • 25 Januari 2006 - 19:48

    Jannetje:

    Hoi Tessa!
    Ik blijf je belevingen volgen via de site. Ik vond het een prachtige ervaring om met mijn eigen ogen te zien waar jullie mee bezig zijn. En mooi om te zien dat jullie je er zo lekker thuis voelen. Ga zo door! Het was super om weer terug te zijn in Ghana. Ik moet zeggen dat ik het echt mis. Het is hier zo koud!! Dus zorg dat je optimaal geniet van alles wat je daar tegenkomt, het is een ervaring voor je leven! Ik pak mijn leventje in holland weer rustig op, nog steeds niet helemaal fit, de malaria en amoebe hebben mijn lijf flink verzwakt, maar het is aan de betere hand. Heeel veeeeel plezier nog! En doe ze daar de groetjes van me!
    Liefs Jannetje (zus van Maartje)

  • 25 Januari 2006 - 20:39

    Ome Rob:

    Hoi Tessa, dat was weer een gezellig stukkie. Zoals je schrijft hoe de Afrikaanse bevolking leeft en eet op straat dat is een stuk socialer dan wij dat tegenwoordig doen. Onze wekelijkse markten zijn er nog een klein aftreksel van. Kleine nichtje hou je taai en schrijf maar weer gauw een lekker stukkie, Doei

  • 25 Januari 2006 - 20:51

    Ome Ger:

    Hoi, Tessa! Die epistels van jou kosten mij een hoop papier en inkt, want ik print alles uit voor oma zodat zij ook van jouw avonturen kan genieten. Maar dat geeft niet hoor! Oma wil graag weten wat haar kleindochter allemaal uitspookt in Ghana, dus blijf gerust schrijven! P.s.: geef mij maar een patatje en een broodje kroket!
    Gr. v. ome G.

  • 25 Januari 2006 - 21:54

    Qvinny:

    Hey Tess,
    Handig als je een beetje doorhebt wat wel en niet veilig is... kun je ook meedoen met alle Ghanezen die op straat eten.
    Trouwens, bednakt voor de kaart, echt heel tof!
    -x- Q

  • 25 Januari 2006 - 22:15

    Hildepilde:

    Hee Tessa,
    Ook ik sluit me bij de rest aan, het verhaal is erg leuk! Hier kun je redelijk wat nederlandse produkten krijgen, sinds een paar weken is er zels appelmoes te verkijgen, maar de paprikachips hebben ze nog niet doorgevoerd (hoezo luxeprobleem). En als ik een keer in Sydney ben, dan ga ik graag naar de Dutchie Delight om een kroket te scoren, mmm

  • 26 Januari 2006 - 11:46

    Mamma:

    Hoi Tessa, leuk en lekker al die snacks en vreemde dingen. Wij zitten hier regelmatig aan de noss_noss en de Marokkaanse wiskey = thee.
    Ben toch blij dat we straks weer aan de stamp zitten.
    Kus, mamma

  • 26 Januari 2006 - 18:36

    Fieke:

    ohh appelmoes! kijk dat is nou zoiets dat ik mis. voor de rest (behalve de bitterballen) heb ik nergesn last van. maarja, spanje is ook wat anders dan ghana. Echt heel tof zo je verhalen. vraag me inderdaad ook af wat jij dan mist?
    succes nog!

  • 27 Januari 2006 - 16:30

    Tante Loes:

    Hoi Tes, Wat leuk om die snacks eens te proberen, weer eens wat anders. Spreek je de taal al een beetje, af en toe zie ik een vreemd woord voorbij flitsen. Je hebt gelijk dat de mensen daar minder eenzaam zijn dan hier, het gaat er veel gemoedelijker en iedereen kent iedereen. Ik vind dat je een heel leuke schrijfstijl hebt, ga zo door.
    Liefs tante loes

  • 28 Januari 2006 - 20:31

    Diny:

    Hoi Tessa. Hans en ik missen het geweldige weer van Ghana heel erg. Daarnaast het zeer relaxte tempo van leven! We zijn nu weer een week terug in Nederland en ik ga maar niet opsommen wat we allwemaal in die ene week gedaan hebben!. Af en toe zijn we hier echt een beetje gestoord hoor, al is het tempo in Ghana wel weer een ander uiterste. Je verhaal is erg leuk om te lezen voor iemand die zelf gezien heeft dat het ook echt allemaal klopt en daarmee is het dus een feest der herkenning. We hebben veel peklzier aan jouw gezelschap beleeft en wensen je een heel goed verder verblijf in Wa toe. Hartelijke groet uit Hengelo

  • 08 Februari 2006 - 09:57

    Josje En Jan Gerritsen:

    net van Bonaire terug en dan je heerlijke verhaal, wij genieten, jij trouwens ook, zo te merken. Wie ook genoten heeft is Ella, fijne vakantie gehad, zo is dus every body happy, nog veel prachtige dagen in Ghana.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Wa

Ghana part 1 + 2 + Syria

Mijn anderhalfjaar in Wa, Ghana en mijn bezoek aan Nora in Syrie.

Recente Reisverslagen:

28 April 2008

terug

14 April 2008

Jordanie

04 April 2008

Koud!

24 Maart 2008

Bye bye Wa

11 Maart 2008

Burkina vs Ghana
Tessa

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 143
Totaal aantal bezoekers 134708

Voorgaande reizen:

22 September 2013 - 13 Juni 2014

Down under

28 Februari 2010 - 11 Juni 2010

Mexico en Midden-Amerika

15 September 2005 - 28 April 2008

Ghana part 1 + 2 + Syria

12 Juni 2012 - 30 November -0001

Nicaragua and Central America

Landen bezocht: