leve de bureaucratie... - Reisverslag uit Wa, Ghana van Tessa Terlouw - WaarBenJij.nu leve de bureaucratie... - Reisverslag uit Wa, Ghana van Tessa Terlouw - WaarBenJij.nu

leve de bureaucratie...

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

03 Februari 2006 | Ghana, Wa

Ghanese bureaucratie; het is een rotzooitje. Ons visum is nog steeds niet geregeld. We zijn hier nu op een visitors visa, maar die kan hooguit tot 6 maanden verlengd worden. Omdat we hier 10 maanden zijn, moeten we het omzetten naar een residence permit. De aanvragen daarvoor hebben we een maand geleden, voor we gingen reizen, ingediend. Tig keer naar de immigration service, flink erachteraan gezeten om te zorgen dat alles goed kwam en toen we weggingen zeiden ze: geen zorgen, die aanvraag komt helemaal goed. Toen we een maand later echter terugkwamen om te checken wist eigenlijk niemand waar onze documenten waren. Gelukkig hebben we de enige echt werkende medewerker in het gebouw van immigratie gevonden en hij ging ze voor ons zoeken. Wat de rest van de mensen daar doet is me een raadsel. Ze zitten allemaal achter lege bureaus en zijn nooit iets aan het doen als je binnenkomt, behalve vrienden opbellen op kosten van de zaak of eten.
In ieder geval heeft de enige echt werkende man, die trouwens George heet, onze aanvragen binnen een dag gevonden. Die waren in het bureau terechtgekomen van iemand die niet zo goed wist wat hij ermee moest en er daarom maar gewoon een maand lang niets mee heeft gedaan. Maar het goede nieuws is dat hij ze nog wel had.
Het duurt zo’n 6 weken om een aanvraag in Accra te laten verwerken als je de papieren opstuurt. Binnen die tijd verloopt ons visum, dus moeten we nu persoonlijk naar Accra om alles op tijd geregeld te krijgen. Daar gaan we dus weer op zestien uur durende busreis. Maar het goede nieuws is dat we niet allemaal hoeven te gaan. Dus aankomende zaterdag stappen Maartje en ik al op de bus, Niels houdt het minst van reizen, wij vinden het niet zo erg, dus mag hij lekker thuis blijven. Zondag liggen we dan een dagje op het strand (elk nadeel heb zn voordeel) en maandagmorgen dienen we onze aanvragen in. Woensdag hopen we weer terug te zijn.

Het weer begint hier om te slaan, de hamattan is bijna gestopt met waaien. Dat is aan de ene kant fijn omdat alles nu niet meer zo stoffig en droog wordt. Aan de andere kant bracht de wind wel wat verkoeling, wat erg welkom was, vooral nu de temperatuur begint te stijgen; het hete seizoen komt eraan (alsof het nog niet warm was). Als je naar buiten gaat is de zon soms zo heet dat het pijn doet op je huid en de ventilator staat ’s nachts al een paar standjes hoger. Het hete seizoen duurt tot de regens komen, zo rond april of mei. Over regen gesproken; afgelopen weekend heb ik onverwacht mijn eerste regenbui in 4 maanden gezien. Het werd langzaam donker en het begon te waaien, en opeens goot het van de regen. Dat hadden we toch wel een beetje gemist, en natuurlijk zijn we buiten gaan staan, tot het zo hard begon te regenen dat het pijn deed. Als het regent verdwijnen alle Ghanezen trouwens als sneeuw voor de zon, er zijn zelfs geen auto s meer op de weg.

Ik denk dat dit het kortste stukje sinds tijden is, maar dat kan wel een keertje lijden, volgens mij heb ik aardig wat tekst geproduceerd sinds ik met mijn weblog begonnen ben. Tot snel!

Tessa

  • 03 Februari 2006 - 15:33

    Karlijn:

    Hé Tess!

    Tja.. regelen regelen regelen.. soms zou je er gek van worden, maar het moet toch echt gebeuren! Ach, nu kun je iniedergeval weer een keertje op het strand liggen! Of als ik dat zo lees, afkoelen in de zee ;-)

    Veel succes met je visum, groetjes aan de rest!!

    Dikke kus, Karlijn

  • 03 Februari 2006 - 17:26

    Mamma:

    Hoi Tess, goede reis naar Accra, hoop dat alles in orde komt, en ja , die bureaucratie, daar kunnen ze hier ook wat van zoals je inmiddels hebt vernomen.
    Liefs, mamma

  • 04 Februari 2006 - 20:12

    Frits En Dieny:

    Yo Tezz,

    Geen land voor mij dus, dat Ghana. Hier in Nederland ben ik al een voorstander van het verwijderen van minstens de helft van alle ambtenaren, daar kunnen ze dus bijna allemaal gewipt worden zonder dat het leven ontwricht wordt.
    Wat een volkje zeg! Daar zou ik echt gek van worden. In ieder geval weer een lekker reisje aan overgehouden(lekker puh).
    Trouwens, volgende keer kom je niet meer weg met zo'n kort stukje, wat denk je wel!
    En waar blijven de foto's met jouzelf erop?

    Xxxxxx-jes

  • 04 Februari 2006 - 20:43

    Qvinny:

    Hoi Tes,
    Je mag wel wat regen van ons lenen :-P
    Heel veel groetjes terug trouwens van alle Spirits!
    -x Q

  • 05 Februari 2006 - 16:45

    Suzan:

    Hoi Tess,
    Het is het één of het ander qua weer daar, of niet? Nou hier niet... grijs miezerig weer. Wel weer wat sneeuw de afgelopen week, dat was leuk.
    Ik mail je snel (mijn laptop doet het weer!)

    Veel liefs.

  • 06 Februari 2006 - 22:25

    Kim:

    Hai Tess, t blijft leuk om al jouw verhalen te lezen. Ik herken in jouw manier van schrijven veel van mijn eigen stages in t buitenland. Het gedetailleerd beschrijven van geuren, kleuren, mensen, het leven van alledag en dat soort dingen. Dingen die iemand die er niet bij was eigenlijk niet kan begrijpen. Maar t erover schrijven brengt t dan toch ietsje dichterbij. Leuk om te zien. Lekker doorgaan zo !!! Geweldig !!! Liefs, Kim

  • 10 Februari 2006 - 11:17

    Jelske:

    Hoi Tessa
    ik zit ook op de SPH in Nijmegen, samen met twee anderen uit mijn klas willen wij ook volgend schooljaarstagelopen in Ghana.
    Ik geniet van je verhalen op deze site en wij hebben ook al jullie verslagen ontvangen van isabel bautista.
    We hebben alleen nog wel een aantal vragen, maar ik kon je email adres niet vinden op deze site.
    We zouden het namelijk fijn vinden als we een paar vragen konden stellen.
    veel succes jullie verdere tijd daar :)

    groetjes Jelske

  • 10 Februari 2006 - 11:18

    Jelske:

    Hoi Tessa
    ik zit ook op de SPH in Nijmegen, samen met twee anderen uit mijn klas willen wij ook volgend schooljaarstagelopen in Ghana.
    Ik geniet van je verhalen op deze site en wij hebben ook al jullie verslagen ontvangen van isabel bautista.
    We hebben alleen nog wel een aantal vragen, maar ik kon je email adres niet vinden op deze site.
    We zouden het namelijk fijn vinden als we een paar vragen konden stellen.
    veel succes jullie verdere tijd daar :)

    groetjes Jelske

  • 10 Februari 2006 - 11:35

    Jelske:

    Oeps jij kunt mij nu natuurlijk ook niet mailen als ik die van mij er niet op zet. Dus bij deze:
    jelske_vl@hotmail.com

    Ps Ik ben dat meisje van de Sph die ook naar ghana wil ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Wa

Ghana part 1 + 2 + Syria

Mijn anderhalfjaar in Wa, Ghana en mijn bezoek aan Nora in Syrie.

Recente Reisverslagen:

28 April 2008

terug

14 April 2008

Jordanie

04 April 2008

Koud!

24 Maart 2008

Bye bye Wa

11 Maart 2008

Burkina vs Ghana
Tessa

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 134702

Voorgaande reizen:

22 September 2013 - 13 Juni 2014

Down under

28 Februari 2010 - 11 Juni 2010

Mexico en Midden-Amerika

15 September 2005 - 28 April 2008

Ghana part 1 + 2 + Syria

12 Juni 2012 - 30 November -0001

Nicaragua and Central America

Landen bezocht: