Op de helft - Reisverslag uit Wa, Ghana van Tessa Terlouw - WaarBenJij.nu Op de helft - Reisverslag uit Wa, Ghana van Tessa Terlouw - WaarBenJij.nu

Op de helft

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

18 Februari 2006 | Ghana, Wa

Ondanks dat in het begin de tijd best langzaam ging, is het de laatste tijd opeens stiekem heel hard opgeschoten en zaten we afgelopen dinsdag al weer op de helft. Tijd om even de balans op te maken.

Wat ik al 5 maanden niet heb gedaan en best weer eens zou willen doen:
- een bruine boterham met jong belegen kaas eten
- mijn was in de wasmachine doen zodat ik het er na een uurtje weer schoon uit kan halen en niet boven de wasbak met mijn kleding en beddengoed hoef aan te klooien.
- TV kijken (bij voorkeur MTV of net 5, lekker nutteloos) onder het avondeten
- een week doorbrengen zonder light offs (stroomuitval)
- door een regenbuitje fietsen, maar het regenseizoen komt eraan, dus dat kan over een maandje vast wel
- koffie drinken die je niet op hoeft te lossen
- onder een warme douche
- schoonmaken met het gemak van een stofzuiger. Je zou toch denken dat juist hier, met al dat stof…
- over straat lopen zonder nageroepen te worden
- boodschappen doen in een supermarkt, zodat ik alles in 1 keer kan kopen in plaats van dat ik heel Wa moet af fietsen

Waar ik na 5 maanden nog wel even mee door wil gaan:
- niet teveel op 1 dag doen
- nieuwe dingen ontdekken, want zelfs na 5 maanden leer ik bijna dagelijks iets bij en ontdek ik constant weer dingen
- nooit dichte schoenen dragen, al denk ik dat mijn voeten nooit meer echt schoon zullen worden
- dagelijks na stage in de spot zitten, dat is hier in het kader van genoeg drinken natuurlijk heel belangrijk
- mijn stage, ik heb het erg naar mijn zin met de kinderen hier, en begin al een beetje op te zien tegen het moment dat ik ze moet achterlaten
- het nooit koud hebben, ik kan me niet eens meer herinneren hoe het precies voelt. Het was op Valentijnsdag trouwens 49 graden celsius…

Toen ik in september uit het vliegtuig stapte was ik het liefst meteen omgekeerd om het eerste het beste vliegtuig weer terug naar huis te nemen. Want toen daagde voor het eerst het besef dat ik niet zo maar even op vakantie ging, maar dat ik de komende 10 maanden niet thuis zou komen. Daarnaast had ik geen idee wat ik dan in vredesnaam wel ging doen of waar ik zou belanden. En toen ik vanuit het raampje van de taxi uitkeek op het chaotische, vreemde leven in Accra zag ik het al helemaal niet meer zitten. Bij daglicht was het gelukkig allemaal wat minder erg, maar ik kon de Ghanese wereld toch nog niet helemaal behappen. Als ik denk aan hoe we zelfs in Wa niet wisten waar we alles moesten zoeken of vinden, en hoe we hier verloren rondliepen, moet ik om mezelf lachen. Langzaamaan raak je steeds meer ingeburgerd en leer je waar je dingen kunt vinden en voor elkaar kunt krijgen. Ik kan ondertussen genadeloos afdingen, weet hoe ik Ghanese mannen het beste kan afpoeieren, welke spot het leukst is en bij welke fietsenmaker je beter niet je band kunt laten plakken. Mijn boodschappen op de markt doe ik met behulp van mijn schaarse woordjes Dagaare, ik weet precies hoeveel ik waarvoor moet betalen, wat veilig is en wat niet. Ook met mijn stage raak ik steeds meer vertrouwd. Je leert hoe je met de kinderen om moet gaan, en zij leren wat ze van je kunnen verwachten. Het is hier anders dan in Nederland, dat is wennen, maar je past je steeds meer aan. In het begin was ik bijvoorbeeld ontzettend geschokt dat kinderen hier nog geslagen worden, nu loop ik soms zelf met een stok in mijn hand. Ik zou nog steeds nooit een kind dat iets verkeerd doet echt slaan, en dat weten ze. Maar als de grote jongens tijdens een spel aan het klieren zijn of de kleintjes pesten aarzel ik niet om ze een tik te geven. Niet hard, we moeten er vaak met zn allen om lachen, maar de boodschap komt wel over. Zo verander je je houding en ga je over dingen soms anders denken.
Al met al kan ik nu al zeggen dat ik ontzettend blij ben dat ik voor 10 maanden in het buitenland heb gekozen. Het is zeker niet altijd gemakkelijk, maar ik denk dat ik in deze 5 maanden meer nieuwe ervaringen heb opgedaan dan in de 5 jaar daarvoor. En ondanks dat ik echt uitzie naar het moment dat ik op het vliegtuig naar huis stap ben ik blij dat ik nog 5 maanden te gaan heb.

Tessa

  • 18 Februari 2006 - 12:54

    Karlijn:

    Wauw Tess.. Mooi gezegd en ik snap helemaal wat je bedoeld :)

    Tjakka!

    Kus, Karlijn

  • 18 Februari 2006 - 13:12

    Karlijn:

    Wauw Tess.. Mooi gezegd en ik snap helemaal wat je bedoeld :)

    Tjakka!

    Kus, Karlijn

  • 18 Februari 2006 - 13:13

    Karlijn:

    Ok.. 1 tip: niet de pagina de vernieuwen als je net een reactie hebt getypt.. Foutje!

  • 18 Februari 2006 - 13:20

    Suus:

    Gelukkig maar!

    Knuffel.

  • 18 Februari 2006 - 18:59

    Mamma:

    Lieve Tessa, geniet van je 5 maanden. Doe je voordeel met al je ervaringen. Je bent een kanjer.
    Kus, mamma

  • 18 Februari 2006 - 19:11

    Diny:

    Hoi Tessa. Tja ook voor jou zit nu de helft erop. Door onze vakntei in Ghana heb ik je toch wat beter leren kennen en dat is opperbest bevallen. Ik zie je helemaal gaan als relaltief klein blond, maar pittig ding tussen die vaak in-zwarte ghanezen . En jij met een stok??? Dat beeld is wennen. Volgens mij heb je het niet nodig. Lees met veel plezier je verhalen en blijf de muf maar uit de weg.... Groeten van Hans en mij.
    NB: door de reizen van je moeder zijn we nog niet in Ochten geweest, maar dat doen we in maart!

  • 18 Februari 2006 - 20:40

    Frits En Dieny:

    Hoi Tezz,

    Merk dat ook je filosofisch level aanzienlijk verhoogd is. Zal wel iets met volwassen worden te maken hebben....
    Probeer uit de tweede helft net zoveel rendement te halen!

    Xxxxxxxxxxxxxxxxxxx-jes

  • 19 Februari 2006 - 09:54

    Ineke:

    Mooie balans! Voor ons duren die 5 maanden nog wel lang. We missen je en zijn tegelijkertijd hartstikke trots op je. Liefs, Ineke

  • 19 Februari 2006 - 19:57

    Ome Rob:

    Hallo Tessie, gaat nog steeds goed me je. Ja, je weet natuurlijk wie het beste je band zou kunnen plakken, maar dat gaat nu ff wat moeilijker met zo'n afstand. Ik geloof je graag dat je deze 5 maanden meer geleerd hebt dat al die jaren daarvoor. Het lijkt me een heerlijke ervaring, ik zou willen dat ik morgen ook nog zou kunnen gaan. We krijgen een heel andere Tessa terug, maar dat wist ik al voordat je wegging. Hou je taai. Groetjes Ome Rob

  • 24 Februari 2006 - 20:26

    Tante Loes:

    Hoi Tes, goed te lezen, dat je het zo naar je zin hebt, ja aan alles komt een keer een eind, maar kop op je hebt nog 5 maanden voor de boeg, al zal het voor je gevoel wel sneller gaan, je hebt veel ervaring opgedaan, en dat pakt niemand je meer af. Ik ben benieuwd hoeveel woorden jij wel niet op papier hebt gezet, het zullen er vele zijn. Je kan er een boek over gaan schrijven, echt leuk.
    Geniet er maar van, liefs Tante Loes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Wa

Ghana part 1 + 2 + Syria

Mijn anderhalfjaar in Wa, Ghana en mijn bezoek aan Nora in Syrie.

Recente Reisverslagen:

28 April 2008

terug

14 April 2008

Jordanie

04 April 2008

Koud!

24 Maart 2008

Bye bye Wa

11 Maart 2008

Burkina vs Ghana
Tessa

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 134705

Voorgaande reizen:

22 September 2013 - 13 Juni 2014

Down under

28 Februari 2010 - 11 Juni 2010

Mexico en Midden-Amerika

15 September 2005 - 28 April 2008

Ghana part 1 + 2 + Syria

12 Juni 2012 - 30 November -0001

Nicaragua and Central America

Landen bezocht: