Ghanees engels - Reisverslag uit Wa, Ghana van Tessa Terlouw - WaarBenJij.nu Ghanees engels - Reisverslag uit Wa, Ghana van Tessa Terlouw - WaarBenJij.nu

Ghanees engels

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

13 Maart 2006 | Ghana, Wa

Op mijn vorige bericht heb ik veel mooie reacties gekregen, zowel op de site als via mail. Het
is toch elke keer weer leuk om te merken dat mijn verhalen indruk maken en dat het met plezier gelezen wordt! En zelfs nog na 6 maanden!
Er wordt me veel gevraagd wat het hier zijn, en het mee maken van al dit soort dingen eigenlijk met me doet. Het gekke is dat ik, als ik soms mijn verhalen lees denk: goh, dat is heftig. Terwijl ik er zelf zo in zit dat alles voor mij heel normaal is. Net als bij het verhaal van Alima. Het is even indrukwekkend, ik vraag me natuurlijk af hoe het af zal lopen, maar ik leg het snel naast me neer en ga weer verder.
En ondanks dat ik hier heel veel ervaringen rijken ben geworden denk ik dat ik niet veel veranderd ben als ik straks naar huis ga, er is alleen een stukje bij gekomen.

Maar na alle serieuze verhalen is het weer even tijd voor iets leuks. De manier waarop Ghanezen Engels spreken was in het begin voor mij onverstaanbaar, vooral door de uitspraak maar ook door de manier waarop woorden gebruikt worden. Intussen ben ik er aan gewend maar het blijft een taaltje op zich. De Ghanese uitspraak is niet op papier te vangen, maar hier even een stoomcursus typisch Ghanees Engelse woorden.


Aaahhh: betekent ja. Wordt op een manier uitgesproken die niet op papier te vangen, en heel irritant is. Maar ik betrap mezelf erop dat ik het ook steeds vaker ga gebruiken
Ay betekent nee
Aks: betekent ask. Het overgrote deel van de Ghanezen kan de klank sk niet uitspreken. Daarom gaan de meeste mensen hier ook naar de moks in plaats van naar de mosque
Brother: Elke willekeurige mannelijke voorbijganger
Chop: meestal eten, maar als je bijvoorbeeld belt worden je units ook gechopt
Collect Iets pakken, ophalen of meenemen (collect your food)
Finished: wordt gebruikt voor alles dat op, voorbij of genezen is
Flash dit doe je als je geen units op je telefoon hebt: 1 keer de telefoon over laten gaan.
He: betekent vaak eigenlijk she en andersom
Oh: Wordt gebruikt zoals wij bijvoorbeeld zeg, of hoor achter een zin plaatsen
Plenty: wordt gebruikt om elke grote hoeveelheid aan te geven. Bijvoorbeeld: the people here are plenty
Sister: Elke willekeurige vrouwelijke voorbijganger
Small: wordt gebruikt om elke kleine hoeveelheid aan te geven. Als iemand je vraagt of je trek hebt en je hebt het niet echt, zeg je small.
Tjally: betekent zoveel als kerel en wordt door mannen gebruikt om hun vrienden aan te spreken
You re invited: betekent niet dat je uitgenodigd wordt bij iemand thuis, maar dat je mee mag eten van zijn bord. (Inderdaad, gewoon met je handen)

Naast het min of meer normale Engels heb je ook een populair taaltje onder de jongeren: pidgin. Dit is een soort Engels waarin alles mogelijk is en geen fouten kan maken. Zinnen als :Tjally, were do you be? zijn heel normaal. Ik heb het verstaan nog niet onder de knie en weet ook niet of dat gaat lukken, maar ik doe mijn best!

Tessa

  • 13 Maart 2006 - 14:53

    Tante Loes:

    Hoi Tes, leuk al die engelse woordjes, weer eens wat anders, maar oefening baart kunst moet je maar denken, het moet ook niet te gemakkelijk gaan, dan is het ook niet leuk.
    Liefs tante Loes

  • 13 Maart 2006 - 18:16

    Marisa:

    Echt grappig.. raak je dan af en toe niet in war, als je zeg maar "normaal"engels moet praten? :) x marisa

  • 13 Maart 2006 - 19:48

    Unkel Rob:

    Hallo Tessie, gaat goed he, in dat verre land. Ik denk dat je niet veel anders terug zult komen. Je bent wie je bent. Maar uiteraard wel heel veel ervaringen rijker en dat je a lot of things in dit Westen zult relativeren als waar maak je druk over. Wachten voor de kassa, kon dat hier in Afrika maar. Groetjes uit het koude Noorden. Ome Rob

  • 13 Maart 2006 - 20:08

    Bart:

    Heej Tessa, ook ik lees al je verhalen altijd trouw mee, heel indruk wekkend. Deze zomer wel weer naar buitenkunst??

  • 14 Maart 2006 - 09:35

    Karlijn:

    Hey Tess!

    Haha, dat klinkt erg grappig, dat Ghanees Engels. Ik hoor hier ook wel wat vreemde Engelse woorden, aangezien het Engels van mijn Duitse vriendinnen nog niet helemaal 100% is. Ik herken vooral het door elkaar halen van ´she´ en ´he´ wat nog wel eens grappige taferelen kan opleveren :-D

    Verder vind ik het helemaal niet erg dat je zegt dat je niet veranderd. Alle beetjes die er bij komen kunnen alleen maar positief zijn!

    Ik spreek je snel,

    Dikke knuffel, Karlijn

  • 15 Maart 2006 - 15:14

    Frits En Dieny:

    Yo sister,

    ff een flashje uit Holland van een ouwe tjally. Plenty druk hier zoals usual. Jolly stukje, by the way. I must hurry now to chopchop, begrijp je, dus ik hou het kort.
    Kisses!!!!!!!!!!!

  • 17 Maart 2006 - 20:24

    Diny:

    Hoi Tessa. toen ik jouw aahhh weer probeerde terug te halen, merkte ik dat ik het al niet meer kan. Maar het is typisch ghanees en leuk om je de woorden weer te herrinneren. In combinatei met de verhalen ook van Niels blijven we een prachtig compleet beeld houden, want juist die verschillend invalshoeken vullen jullie elkaar mooi aan. Nog heel veel plezier, Groeten Diny

  • 20 Maart 2006 - 13:44

    Suzan:

    Woah, ik had dit berichtje gemist.
    En terwijl het nog wel zo komisch is :D

    Kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Wa

Ghana part 1 + 2 + Syria

Mijn anderhalfjaar in Wa, Ghana en mijn bezoek aan Nora in Syrie.

Recente Reisverslagen:

28 April 2008

terug

14 April 2008

Jordanie

04 April 2008

Koud!

24 Maart 2008

Bye bye Wa

11 Maart 2008

Burkina vs Ghana
Tessa

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 581
Totaal aantal bezoekers 134706

Voorgaande reizen:

22 September 2013 - 13 Juni 2014

Down under

28 Februari 2010 - 11 Juni 2010

Mexico en Midden-Amerika

15 September 2005 - 28 April 2008

Ghana part 1 + 2 + Syria

12 Juni 2012 - 30 November -0001

Nicaragua and Central America

Landen bezocht: