Weer legaal in Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van Tessa Terlouw - WaarBenJij.nu Weer legaal in Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van Tessa Terlouw - WaarBenJij.nu

Weer legaal in Ghana

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

01 April 2006 | Ghana, Accra

Zo, we zijn er weer. En het ziet er naar uit dat we dan toch eindelijk het visum geregeld hebben. Het heeft wel weer een week heen en weer rennen gekost. Bij the ministry of interior hebben we de brieven opgehaald waarvan ze zeiden dat we daarmee alles konden regelen. Bij de immigratiedienst aangekomen bleek dat toch niet zo te zijn, en we moesten opeens een medische verklaring, een bewijs van goed gedrag en de papieren die we net bij het ministerie hadden ingeleverd hebben. Een medische verklaring krijgen duurt een week, een bewijs van goed gedrag kan je alleen persoonlijk ophalen bij je gemeente, terwijl we met ons verlopen visum niet eens het land uitkunnen, en het ministerie kon onze papieren niet meer vinden. Het zag er niet echt bemoedigend uit. Met de moed ondertussen in onze schoenen gingen we het allemaal toch maar proberen. Het was ondertussen vrijdag en we hadden al poep- en plaspotjes verzameld om maandag weer, gevuld, in te leveren bij het ziekenhuis.
Maar vrijdagavond in de spot legde ik ons probleem voor aan Nathan, een Ghanese vriend uit Accra. Hij bleek wel wat mensen bij immigratie te kennen en pleegde meteen een telefoontje met een immigratieofficier. Zondag bracht hij ons naar zijn huis om de zaak eens door te spreken. De officier kwam tot de conclusie dat het allemaal te regelen moest zijn en hij verwees ons de volgende dag door naar een vriend op het hoofdkantoor. En inderdaad, toen we na een dag toch onze papieren los wisten te peuteren op het ministerie was het zo geregeld.
En zo blijkt maar, als je de juiste mensen kent lukt alles, ken je ze niet kan je wel eens flinke obstakels tegenkomen. En uiteindelijk betalen we natuurlijk wel wat smeergeld, voor wat onze vrienden bij immigratie voor ons doen, Ghana is toch corrupt. De politie wordt gezien als het meest corrupte orgaan van Ghana. Zo heb je bijvoorbeeld overal op doorgaande wegen politie checkpoints. Toen ik een keer aan een Ghanees vroeg wat ze daar nou eigenlijk doen, antwoordde hij: well, they check a whole lot of things… Wat er volgens mij voornamelijk gebeurt, is exchange of loyalties, zoals het genoemd wordt. De trotro-bestuurder heeft teveel bagage op zijn dak gebonden en het loon van de politieagent is niet om over naar huis te schrijven. Dus geeft de trotro-bestuurder 2000 (20 ct) aan de agent en hij kan rustig doorrijden.

Naast het regelen van ons visum hebben we natuurlijk ook van Accra genoten. Dagelijks in de spot en uit eten, een dagje naar het strand. Ik ben trouwens qua eten zo gehersenspoeld dat ik, zelfs als ik friet kan krijgen, nog voor rijst ga. Maar als ik pizza kan krijgen weet ik het wel…
Nathan is in het bezit van een auto en reed ons van de ene plek naar de andere. Zo kom je op plaatsen waar je anders aan voorbij gegaan zou zijn, zoals een spot/ restaurant aan zee, waar je vanaf je tafeltje als je over het randje kijkt de golven tegen de rotsen uiteen ziet spatten. En via de eigenaar van een andere spot kwamen we weer terecht in een of andere karaoke-bar met heel veel blanken. I will survive en Lady in Red op zijn valst, en ik heb zelf ook nog een poging gewaagd.

Toen we na een week ons visum geregeld hadden, vonden we dat we wel recht hadden op nog even eruit. Petra had ondertussen een vriendin, Heidi, opgehaald van het vliegveld en we spraken met hen af in Nkoranza. Hier zit een Nederlands project, hand-in-hand, waar Ghanese verstandelijk gehandicapte kinderen en jongeren wonen, werken en naar school gaan. Er zitten huisjes bij waar je als gast tegen een redelijke prijs kan verblijven. Er zit onder andere een kralenwerkplaats en een weverij. Een goed project en leuk om te zien. Maar het is wel een beetje wrang te zien wat deze kinderen allemaal hebben, van een zwembad tot een ballenbak, in vergelijking tot de verstandelijk gehandicapten in Wa, die nog geen pen hebben om mee te schrijven.
Tijdens de reis hadden we het geluk getuige te zijn van een totale eclips. Dit was al lang geleden aangekondigd, en het was deels de reden waarom we deze week naar Accra gingen voor het visum, alleen in het zuiden zou de eclips totaal zijn. Rond half negen in de ochtend zagen we door onze eclipsbrilletjes dat de maan langzaam voor de zon schoof, en na een uurtje was het opeens helemaal donker. Aan de hemel stond een soort vurige krans, de maan voor de zon. Na een paar minuten werd het langzaam weer licht. Bijzonder om mee te maken.
De reis van Accra naar Nkoranza heeft ons de hele dag gekost. Ondertussen kopen we eten en drinken van de hawkers, mensen die spullen verkopen langs stoplichten en op de trotro-stations. En als ik dan weer eens 2 uur moet wachten tot de trotro volzit, denk ik wel eens: waar doen ze het allemaal eigenlijk voor? Staat er een jong meisje bij mijn raam, van een jaar of 16. Afgedankte kleren en minstens 5 kilo aan zakjes water op haar hoofd. Geen opleiding, verdient dagelijks net genoeg om te eten en begint de volgende dag weer opnieuw. Waarschijnlijk is ze over een jaar zwanger en hoe zal het haar kind vergaan? Maar welke keuze heeft ze? Ik heb het vaak gezegd, maar ik blijf het zeggen: wat heb ik het dan toch gruwelijk goed getroffen.

Van het hand-in-hand project reisden we door naar Kintampo, om de watervallen te bezoeken. Ik vond ze zeker het hoogtepunt van de reis te noemen! Drie watervallen, de derde heel erg hoog en je mocht er zwemmen. Een soort hele grote natuurlijke douche, ik heb me in tijden niet zo schoon en stofvrij gevoeld. De stenen waren spekglad en als het je lukte kon je een stuk omhoogklimmen en dan naar beneden glijden op een soort natuurlijke glijbaan. Lukte het niet en gleed je voortijdig terug over een stuk dat iets minder effen was kon je rekenen op blauwe billen. Met de watervallen sloten we onze reis af en de volgende dag zijn we met de trotro naar Wa teruggegaan. Home sweet home, want zo voelt het toch wel als je je stadje weer binnenrijdt… Nog maar drie maanden, dan moet ik het al verlaten, en over 3,5 ben ik al weer thuis. Wat vliegt de tijd razendsnel voorbij!

Tot slot heb ik nog goed nieuws te brengen. Alima is getest en ze is niet besmet met HIV. Bovendien mag ze binnenkort haar plaats op Wa Yiri innemen. Ze gaat ondertussen naar school, heeft het erg naar haar zin, en ontpopt zich tot eerste klas dondersteen.

Tot zover het reisverslag, ik probeer volgende keer wat foto’s te uploaden!

Tessa

  • 01 April 2006 - 15:34

    Eva:

    Hoi Tessa, niet veel reactie van mij gehad, maar ik heb me vandaag weer even bijgelezen. Zucht... wat kan ik zeggen. Buitenlandstage in Ghana of Zweden... 2 verschillende werelden!! Je mag trots zijn op jezelf, het is niet niks!
    Succes en geniet, de tijd vliegt, ook hier in Zweden!
    Veel liefs, hej då!
    Eva

  • 01 April 2006 - 15:43

    Ella B.:

    Hoi Tessa,
    Weer erg goed je verslag. Ik kan me er een voorstelling van maken, maar als ik het werkelijk zo zou zien, is het waarschijnlijk toch nog een erg schokkend beeld.
    Wat fantastisch dat Alima niet is besmet. Kan het me voorstellen dat je het wrang vindt de tegenstellingen . Zwembad, ballenbak en de ander nog niet eens een pen om mee te schrijven.
    En wat een bureaucratie!!!
    Groetjes, Ella

  • 01 April 2006 - 16:44

    Mamma:

    Hoi Tessa, fijn dat je weer veilig terug bent in Wa. Had je willen vragen over de zonsverduistering, maar je schreef er al over.Weer heel wat beleefd. Jou verkopen ze ze geen knollen meer voor citroenen.
    Liefs, Mamma

  • 01 April 2006 - 16:53

    Hey Tessa.:

    aan de ene kant kan je er wel een voorstelling van maken hoe het daar gaat, doordat je het allemaal zo levendig omschrijft, maar aan de andere kant kun je je ook weer geen voorstelling maken omdat het vanaf hier gezien een ver van je bed show is.. maar het blijft wel indrukwekkend om die verhalen van je te lezen.
    x marisa

  • 01 April 2006 - 18:53

    Kees En Wilma:

    Ha Tessa, fijn om te lezen hoe je alles ervaart én ..... alles telkens toch weer weet te regelen! Geniet van je laatste maanden!!
    Hartelijke groeten van Kees en Wilma en een knuffel van alledrie de jongetjes die vaak naar je vragen (J&J)

  • 01 April 2006 - 19:53

    Lianne:

    Tess!!
    Oh mijn god meid wat ben je bruin!!
    Ik lees elke keer mee maar weet nooit zo goed wat ik moet schrijven
    inge en ik missen je
    tot snel

    xxx

  • 01 April 2006 - 21:42

    Suzan:

    Woah, zo'n volledige eclips lijkt me echt een belevenis. Maar dat lijkt me eigenlijk alles daar in Afrika... :)

    Knuffel!

  • 08 April 2006 - 20:48

    Diny:

    Hoi Tessa. Times flies! Waarschijnlijk zijn jullie nu druk bezig de hospice op te knappen? Ik ben reuze benieuwd wat jullie van Nederland vinden bij terugkomst. Kun je nog wel weer aarden? Hartelijke groeten Hans en Diny

  • 11 April 2006 - 19:55

    Ome Rob:

    Hallo Tessa, het is weer een heel indrukwekkend verhaal geworden. Misschien is journalist ook een leuk vak voor je. Reisverslagen maken lijkt me als beroep ook heel leuk. Groetjes Ome Rob

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Ghana part 1 + 2 + Syria

Mijn anderhalfjaar in Wa, Ghana en mijn bezoek aan Nora in Syrie.

Recente Reisverslagen:

28 April 2008

terug

14 April 2008

Jordanie

04 April 2008

Koud!

24 Maart 2008

Bye bye Wa

11 Maart 2008

Burkina vs Ghana
Tessa

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 134706

Voorgaande reizen:

22 September 2013 - 13 Juni 2014

Down under

28 Februari 2010 - 11 Juni 2010

Mexico en Midden-Amerika

15 September 2005 - 28 April 2008

Ghana part 1 + 2 + Syria

12 Juni 2012 - 30 November -0001

Nicaragua and Central America

Landen bezocht: