Allemaal beestjes - Reisverslag uit Accra, Ghana van Tessa Terlouw - WaarBenJij.nu Allemaal beestjes - Reisverslag uit Accra, Ghana van Tessa Terlouw - WaarBenJij.nu

Allemaal beestjes

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

18 April 2006 | Ghana, Accra

In het begin van mijn periode hier in Ghana had ik mijn eerste, redelijk stressvolle, ontmoeting met een vreemd beest. Ik stapte het guesthouse uit en was vergeten te kijken waar ik liep. Opeens voelde ik onder mijn voet iets kronkelen en begon Maartje te gillen: A snake! A snake! Dat zorgde voor de nodige commotie en de watchman kwam rennend te hulp, om te ontdekken dat het beest waar ik op had gestaan geen slang was maar gewoon een groot uitgevallen miljoenpoot. Na een demonstratie van hoe het vrij onschuldige beest zich oprolt als je in de buurt komt ging de watchman weer grinnekend terug naar zijn huisje.

Maar inmiddels kan ik met zekerheid zeggen dat ik een slang ben tegengekomen. Ik had al eerder wat kleintjes gezien, die dood gekatapulteerd waren door een watchman of een stel jongetjes van een jaar of 10. Ondanks hun ondermaatsheid zijn die slangen vaak wel erg giftig, als je erdoor gebeten wordt ben je nog niet jarig en wordt je misschien ook wel nooit meer jarig.
Hetzelfde geldt als je gebeten wordt door een zwarte cobra en laat die nou net voor onze deur gelegen hebben. Na een avondje spot liep ik nietsvermoedend als eerste de veranda op en hoorde wat ritselen. Toen ik keek waar het geluid vandaan kwam zag ik een kop boven de rand van de veranda uitsteken, net iets te dichtbij voor mijn zin. Met een kalmte die ik toeschrijf aan de guinness die ik daarvoor gedronken had stond ik stil en zei: jongens er ligt een hele grote slang… Toen stonden we allemaal maar even stil tot de slang besloot dat hij het wel genoeg vond en er razendsnel vandoor kronkelde. Ik kan alleen maar hopen dat hij niet besluit terug te komen want de zwarte cobra kan niet alleen bijten maar spuugt ook in je ogen, wat blindheid tot gevolg heeft… De kok van de straatkinderen raadde ons aan elke twee weken oude rubber banden te verbranden. Slangen houden niet van de geur en zouden weg moeten blijven.

Onze doucheputjes houden we afgedekt, omdat er nog wel eens een schorpioen uit wil komen. Dit zijn meestal ook kleintjes, maar Niels had op een gegeven moment toch een flink monster in zijn douchebak, die pas na een paar keer flink meppen met een slipper het leven gaf.

Verder komen er weinig rare beesten voor in huis, behalve af en toe een sprinkhaan of een verdwaalde gekko, die trouwens vaak ook het doucheputje als in- en uitgang gebruikt. In de schuur en onder richeltjes in de achtertuin vind je vaak grote vleermuizen en de insectenspray die echt alle muggen verdelgt hebben we nog steeds niet gevonden.
Ironisch genoeg ben ik trouwens de enige die nog geen malaria gehad heeft, terwijl ik al een maand of twee gestopt ben met het slikken van Lariam, preventieve medicatie, omdat mijn haar ervan uit begon te vallen. Mijn lichaam blijkt sowieso tamelijk Afrika-bestendig, hebben de andere witten nog best vaak diarree en buikkrampen, ik heb eigenlijk nooit ergens last van. Het enige dat me af en toe parten speelt is de hitte, want %$#!”, wat is het heet! Vaak een graad of 50 in de zon. De huizen nemen die hitte op en staan het s nachts weer af zodat je eigenlijk alleen kunt slapen als de ventilator zo hard staat dat je het idee krijgt dat je opstijgt. Dit brengt veel mensen zonder de luxe van een ventilator ertoe gewoon buiten te slapen op een rieten matje of houten bankje.
Ik ga nergens meer heen zonder zakdoek, net als de meeste Ghanezen, om de laag zweet die constant op je voorhoofd staat af te vegen. Je verliest zo natuurlijk ontzettend veel vocht, en er zijn dagen dat ik wel 5 of meer liter water drink. Al met al denk ik dat ik het in Nederland nooit meer echt warm zou vinden.

De laatste tijd zijn mijn posts niet meer zo frequent als voorheen. Dus ik denk dat het dan toch eindelijk aan het gebeuren is; mijn inspiratie en onderwerpen beginnen op te raken na 7 maanden… Ik hoop het wel weer een beetje goed te maen met wat foto's van ons meest recente tripje naar Accra..

Tessa

  • 18 April 2006 - 13:18

    Karlijn:

    Hey Tess!!

    Hmm die muizen die ik hier af en toe in de metro tegenkom stellen niks voor vergeleken met een cobra.. Hopelijk komt hij niet snel weer terug!

    En jeetje.. 50 graden.. Ik ben al blij als hier de zon schijnt. En dat doet ie gelukkig nu ook! En het is wel 16 graden.. Wat een luxe ;-)

    Tot mails!

    Dikke knuffel, Karlijn

  • 18 April 2006 - 13:20

    Marisa:

    nou de foto's maken idd een hoop goed hoor.. maar wat bedoel je met een hand in hand huisje?
    x marisa

  • 18 April 2006 - 15:01

    Ilse:

    Heej tess!

    Wat zou ik toch niet graag in jouw schoenen staan zeg! ik heb hier in nederland al ruzie met een oven, laat staan dat er nog een cobra voor mijn deur ligt!

    En die hitte, goed smeren hea?!

    Kus ilse

  • 18 April 2006 - 15:45

    Wendy:

    Heey Tesje!!

    brr.. een cobra! je kan nu tenminste wel zeggen, dat je er 1 in ut echie hebt gezien!;) haha (en nog een gevaarlijke ook..)
    hopelijk komt tie niet meer terug!
    Ik ga zo van je foto's genieten! ben benieuwd:D
    tot mailse!
    kuzzz Wendy
    ps: op dit moment zou ik wel even met je wille ruilen:phaha...hier in Nederland wil het maar niet warmer worden!!
    maar goed, dat als je straxies terug komt het bij ons zomer is! dan is het verschil van warm naar koud wat minder groot!
    doeggies xxx

  • 18 April 2006 - 17:12

    Mamma:

    hoi Tessa, je bent er goed vanaf gekomen, van de slang bedoel ik.Mooie foto1s , vooral van de waterval. Vraagje : heb je weer een tatoe laten zetten of wilde die man op de foto je gewoon van dichtbij bekijken.
    Kus, mamma

  • 18 April 2006 - 18:46

    Kees En Wilma:

    HELD!!
    Doe ons (lees: mij) ook wat guinness, ik griezel al als Joost een worm uit het gras trekt en vol trots aan me komt laten zien! Ik vind je echt een held hoor. Ook dat 'gepriegel' op je lijf; je kijkt er niet blij bij, maar 'wie mooi wil zijn, moet ....'.
    Gave haarkleur heb je gekregen; helemaal 'natural sunny'?
    liefs van ons allevijf

  • 18 April 2006 - 20:52

    Qvinny:

    Hoi Tes,
    Als ik dat lees ben ik ineens heel blij dat ik gewoon lekker veilig in Nederland zit, waar de meest vervelende beestjes voor een beetje jeuk zorgen... :-S
    Prachtige waterval trouwens! Dat maakt al die enge kruipers weer een beetje goed :-P
    -x- Q

  • 19 April 2006 - 09:52

    Josje En Jan Gerritsen:

    Dat je nooit een steen zo maar moet omkeren omdat er een schorpioen onder kan zitten weet je, maar dat er van je moeders tuin naar die van ons enkele weken geleden een rat liep, weet je dat al?Ook hier dus vreemde dieren.
    Groeten en tot ziens, het gaat nu snel.

  • 19 April 2006 - 10:46

    Suus:

    Tesss, krijg helemaal de kriebels hier. Huuuuh! ;)

  • 19 April 2006 - 13:49

    Petra:

    Hoi topper! Hier dan voor de eerste keer een berichtje van mij. Je site ziet er erg leuk uit, en wat een geweldig verhaal. Wat knap dat jullie zo stil zijn gebleven toen jullie de slang zagen. Het is maar goed dat ik er niet bij was, want ondanks dat ik dan waarschijnlijk ook wel wat Guinness achter de kiezen zou hebben, zou ik toch waarschijnlijk wel flink gegild hebben.
    Het is wel maf om nu weer in Nederland te zijn en ik moet ook zeggen dat ik het niet echt leuk vind. Je ziet hier al snel weer in het gewone leven en moet al meteen aan de slag met alle regeldingetjes. Ondanks dat we veel over al het heerlijke Nederlandse eten hebben gepraat, zo speciaal is het nu ook weer niet. Ik had dit allemaal graag willen missen voor nog een paar maandjes Ghana. Maar nou ja, dat zit er helaas niet in.
    Mijn reis terug naar Nederland is prima verlopen en ik heb nog heerlijk genoten van mijn laatste week rondreizen. Kun jij even nog je mailadres doorgeven, want die heb ik niet eens.
    Hey mop, geniet nog van al het mooie dat Ghana te bieden heeft en houd je taai!
    Ik mis jullie!!!

    Liefs Petra

  • 20 April 2006 - 12:31

    Ome Rob:

    Hallo nichtje, je inspiratie is volgens mij nog helemaal niet op. Je uitleg over insecten en beestjes is toch ook leuk. Tessa houd je taai want voor je het weet is het weer voorbij en zit je te bibberen in dit koude kikkerlandje. Groetjes Ome Rob

  • 20 April 2006 - 18:01

    Lieke:

    Hej Tessa,

    Je moeder is vandaag bij me langsgeweest om de muziekinstrumentjes te brengen. Leuk om haar te ontmoeten. Dinsdag vliegen Ellen en ik weer terug, Eric komt ons halen. En dan nog een paar dagen strand voor we naar Wa komen. Heb zin om weer terug te gaan, voelt een beetje als terug gaan naar huis.

    Maar goed, tot snel...

    Liefs Lieke

  • 22 April 2006 - 08:44

    Tante Loes:

    Hoi Tes, Ik vind het weer een heel leuk verhaal hoor. Wat leuk om bij zo'n waterval te poelen, met z'n prachtige natuur.
    Nee gelukkig is het bij ons niet zo heet als daar, maar een paar graden warmer zou wel fijn zijn.
    Liefs Tante Loes

  • 22 April 2006 - 19:05

    Diny:

    Ha Tessa
    Weet je wat ik zie als ik gedronken heb............Spannend verhaal; geweldige foto's. Toch een tattoo? Petra; ik heb je adres niet , maar hoe voorkom je nu dat je al weer zo snel terugvalt in oude patronen. Ik moest na 1 maand Ghana al erg wennen; vond het hier dodelijk saai en grijs bij thuiskomst; laat staan jij na een half jaar en N/M/T na 10 maanden? Hartelijke groet Diny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Ghana part 1 + 2 + Syria

Mijn anderhalfjaar in Wa, Ghana en mijn bezoek aan Nora in Syrie.

Recente Reisverslagen:

28 April 2008

terug

14 April 2008

Jordanie

04 April 2008

Koud!

24 Maart 2008

Bye bye Wa

11 Maart 2008

Burkina vs Ghana
Tessa

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 134702

Voorgaande reizen:

22 September 2013 - 13 Juni 2014

Down under

28 Februari 2010 - 11 Juni 2010

Mexico en Midden-Amerika

15 September 2005 - 28 April 2008

Ghana part 1 + 2 + Syria

12 Juni 2012 - 30 November -0001

Nicaragua and Central America

Landen bezocht: