God straft onmiddelijk - Reisverslag uit Accra, Ghana van Tessa Terlouw - WaarBenJij.nu God straft onmiddelijk - Reisverslag uit Accra, Ghana van Tessa Terlouw - WaarBenJij.nu

God straft onmiddelijk

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

25 April 2006 | Ghana, Accra

God straft onmiddellijk, is 1 van mijn persoonlijke favorieten. En hoe waar dit is, is maar weer gebleken. Ik waagde het vorige keer namelijk te zeggen dat ik nog geen malaria had gehad ondanks dat ik gestopt was met Lariam, en nog geen week later had de malaria me dan toch geveld.
Hoofdpijn, koorts, spierpijn, diarree… Ik ben maar niet naar het ziekenhuis gegaan, om te voorkomen dat ik een hele apotheek mee naar huis kreeg, of erger nog, een injectie of een infuus ofzo. Malariakuurtje van de apotheek, paar dagen niets doen en ik voel me al een stuk beter.
Met diarree en koorts is droog je natuurlijk snel uit. Nu heb ik geen probleem met veel liters water en thee per dag drinken, maar voor mij geen O.R.S. meer. Dit komt neer op suiker en zout maar dan alvast vermengt en in een zakje gedaan door nestle. En smerig! De eerste slok heb ik doorgeslikt, de tweede uitgekotst en ik was voorgoed genezen. Ik denk dat ik nog liever aan het infuus lig…

Soms ben ik blij dat ons huis zo ver van het centrum ligt, want zodra je Ghanese vrienden en collega’s weten dat je ziek bent komen ze op ziekenbezoek. Eigenlijk hartstikke attent natuurlijk. Maar als je zo n hoofdpijn hebt dat het licht pijn doet aan je ogen, het zweet van je afdruipt van de koorts terwijl je het verdorie nog koud hebt ook, is het laatste waar je op zit te wachten een stel bezoekers voor wie je uit je bed moet komen.

Wat wel hielp is dat het even flink geregend heeft in Wa, het regenseizoen komt eraan. En dat is maar goed ook. Want in de eerste plaats koelt het er lekker door af, en alles wordt wat minder stoffig. (of modder te verkiezen is boven stof valt nog te bezien)
In de tweede plaats gaat alles weer een beetje groeien, en dat is fijn, want er is niet meer zoveel te krijgen. Qua groenten moeten we het doen met tomaten, kool en uien, en af en toe een verschrompelde paprika of wortel. Fruit is ook niet meer zoveel te krijgen. Sinaasappels heb ik al heel lang niet gezien en naar bananen moet je goed zoeken. Het mangoseizoen is ook bijna voorbij, al hebben we die nog steeds in de tuin. Bovendien hebben wij het geld om de ananassen die uit het zuiden hierheen worden gebracht te betalen. Zo komen we toch nog aan de nodige vitaminen.

Omdat veel mensen het vragen ga ik er toch maar eens op in. Ja, dat blonde haar is van mezelf. Met een beetje hulp van de zon natuurlijk, maar ik wist ook niet meer dat het zo blond kon worden..

Omdat er niet zoveel boeiends gebeurd als je ziek op bed ligt heb ik verder geen interessante feiten, grappige anekdotes of spannende verhalen. Maar ik heb wel nog even wat foto’s opgeduikeld, want ik zal mn fotoruimte volkrijgen.

Liefs,
Miss Malaria

  • 25 April 2006 - 16:16

    Mamma:

    dat je nu toch geveld bent. Vooral niet naar het ziekenhuis gaan hoor, ha ha, zo ken ik je weer. Maar ga wel zorgvuldig met jezelf om aub., miss malaria. Gelukkig hoor ik net van je dat het weer beter gaat, anders zou je op dit moment ook niet in het internetcafe zitten. Kus, Mamma

  • 25 April 2006 - 17:26

    Karlijn:

    Hey Tess!

    Ja, dat is wel flink balen ja.. Gelukkig dat je snel bent opgeknapt! Nu heb je het iniedergeval ´gehad´, toch?

    Dikke knuffel!!

    Karlijn

  • 25 April 2006 - 17:40

    Kim:

    Hai Maleria-Girl,

    Tja, Schorpioentje he ? Need I say more.... ? Ik reageer misschien niet zo vaak op je berichtjes, maar weet dat ik t nog steeds geweldig vind wat je allemaal meemaakt en hoe je daar mee omgaat. Erg mooie foto's ook deze keer. X, Kim

  • 25 April 2006 - 17:55

    Ineke:

    Ha Tess, fijn dat je er weer bovenop bent.Nu toch maar weer pillen slikken? Liefs, Ineke

  • 25 April 2006 - 18:37

    Josje En Jan Gerritsen:

    cola, geen light, met zout en de ORS kan de sloot in. Helpt prima, maar je bent er al weer bovenop, Goedzo.
    Heb je nu alles meegemaakt?

    Groeten.

  • 25 April 2006 - 19:25

    Ome Rob:

    Hallo Tessie, pas goed op jezelf en Malari is zo maar niet niks he. Beterschap, Groetjes Rob

  • 25 April 2006 - 19:52

    Ella B.:

    Hoi Tess,

    Wat toepasselijk God straft direct. Ik moest er direct aan denken toen ik je bericht las. Laat dit voorbij Tessa gaan. Helaas, maar begrijp ook dat je weer in het internetcafe zit. Dus hopelijk gaat het min of meer goed. Pas wel goed op jezelf.
    Want malaria is niet niks.
    Lieve groet, Ella

  • 26 April 2006 - 07:54

    Ilsje:

    Hai tess,

    Das flink prut, dan toch malaria krijgen. Van iedereen die al geschreven heeft, neem ik aan dat alles weer goed komt. Hopen dat je niet meer van die vervelende ziektes krijgt daar.

    Groetjes ilse
    ps: ik zal onthouden dat als je ziekjes bent, dat ik niet langs zal komen haha

  • 26 April 2006 - 11:22

    Heidi:

    Dag Tessa,

    Ik dacht: even leuk jouw site bekijken na mijn bezoek aan jullie Wa. Vervelend dat malaria je toch te pakken heeft gehad... Hoop dat je er weer een beetje bovenop bent.
    Ik wil ook nog even zeggen dat ik erg heb genoten van mijn tijd in Ghana en mijn bezoek aan Petra en dat jullie er zeker een bijdrage aan hebben geleverd dat ik het naar mijn zin heb gehad! Veel succes daar de laatste tijd!

    Groetjes, Heidi

  • 26 April 2006 - 14:31

    Edu En Janna:

    Veel liefs, en laat dit soort grappen alsjeblieft aan je voorbijgaan.

  • 26 April 2006 - 14:54

    Suzan:

    Ah, ben blij dat je er alweer boven op bent!
    Ik mis je en mail je snel!

  • 27 April 2006 - 19:25

    Petra:

    Hoi kanjer!
    Wat erg, dat jij nu ook malaria hebt gehad, wel weer een hele ervaring he, hihi! Ik hoop dat ik hier in Nederland ook nog even malariavrij blijf, maar je weet maar nooit.
    Leuke foto's trouwens. Ik mis het allemaal ontzettend en zou echt willen dat ik nog in Ghana was. Volgende week begin ik weer met werken, en ik zie er best wel een beetje tegenop, maar dat komt wel weer goed.
    Erg gek, om iedereen zo weer terug te zien op de foto's.
    Ik schrok best, toen ik net las dat je malaria hebt gehad. Dacht meteen, oh, was ik er nog maar om je te steunen. Lijkt me echt verschrikkelijk, maar ik ben blij dat je er weer bovenop bent. Ik zal even mijn mailadres doorgeven, want ik heb die van jullie namelijk ook allemaal niet. Petraraijer@yahoo.com

    Houd je taai mop, je doet het super! en tot snel!

    Liefs Petra

  • 28 April 2006 - 15:14

    Tante Loes:

    Hoi Tessa, Als ik dit zo lees, heb je het ergste alweer achter de rug, nu toch zeker maar weer aan de pillen? Het eten is nu wel éénzijdig aan het worden, volgens mij is het bijna elke dag hetzelfde, nou ja maar goed dat het binnenkort hopelijk gaat regen, al is dat nou ook niet alles.
    Beterschap, liefs Tante Loes

  • 28 April 2006 - 15:39

    Marijke:

    Ik schaam me diep en oprecht dat ik zo lang niets van me heb laten horen, en ik liep dan ook gruwelijk achter met je verhalen, maar ik heb nu alles bijgelezen en ik was alweer vergeten hoe jaloers ik op je ben!! behalve dan dat malaria-gedeelte...maargoed, gelukkig ben je daar al iets van opgeknapt!! Tot snel!! heel veel groetjes, Marijke

  • 30 April 2006 - 16:20

    Diny:

    Nou vond ik het al wel heel stoer van je dat je stopte met de pillen, maar dat je dan ook onmiddellijk gestraft moet worden vind ik toch wel overdreven van hem daarboven. zorg aub goed voor jezelf ...(en de andere 2)de laatste 11!!!!! weken. Tot 16 julie. Groeten Hans en Diny

  • 04 Mei 2006 - 17:17

    Marte:

    zo zie je maar weer dat je soms dingen beter niet kunt zeggen. ik hoop dat het snel beter gaat en je begint al bijna op een echte neger te lijken (op het blonde haar na) zo bruin ben je! dat wordt afkicken in nederland! groetjes uit het inmiddels ook zonnige nederland! marte

  • 05 Mei 2006 - 09:45

    Frits En Dieny:

    Hoi Tess,

    Een heel late reactie van ons. Heeft te maken met vervelende omstandigheden "aan deze kant van de wereld". Zo te lezen heb je ook je portie wel gehad de afgelopen weken. We hopen dat je er snel weer bovenop bent en er geen vervelende gevolgen aan over zult houden. Dan kan je weer doorgaan met het opdoen van leuke zaken.
    Heel veel sterkte en beterschap

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Ghana part 1 + 2 + Syria

Mijn anderhalfjaar in Wa, Ghana en mijn bezoek aan Nora in Syrie.

Recente Reisverslagen:

28 April 2008

terug

14 April 2008

Jordanie

04 April 2008

Koud!

24 Maart 2008

Bye bye Wa

11 Maart 2008

Burkina vs Ghana
Tessa

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 134709

Voorgaande reizen:

22 September 2013 - 13 Juni 2014

Down under

28 Februari 2010 - 11 Juni 2010

Mexico en Midden-Amerika

15 September 2005 - 28 April 2008

Ghana part 1 + 2 + Syria

12 Juni 2012 - 30 November -0001

Nicaragua and Central America

Landen bezocht: