Naderend einde - Reisverslag uit Wa, Ghana van Tessa Terlouw - WaarBenJij.nu Naderend einde - Reisverslag uit Wa, Ghana van Tessa Terlouw - WaarBenJij.nu

Naderend einde

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

06 Juni 2006 | Ghana, Wa

Hier zit ik dan weer eens in het internetcafé. Wat is het leven hier voor mij toch vanzelfsprekend geworden. Als ik door het raam naar buiten kijk zie ik vrouwen en meisjes met dingen op hun hoofd, een diepe goot waar een madman doorheen scharrelt, ik zie iemand die in een grote metalen pot tiset maakt, en een van de vele groepjes schapen die maar net een van de vele pick-ups ontwijkt. Ik kijk nergens meer van op. Wat een contrast, als ik denk aan mijn eerste dagen in Wa. Geen idee hoe dit kleine stadje in elkaar zat, Niels en ik konden al lopend door Wa nergens flessen water vinden en we hadden geen flauw idee wat we de komende 10 maanden gingen doen. We waren overal voorzichtig mee, met over straat gaan, de omgang met Ghanezen en vooral met eten en drinken. Alles was bijzonder.
Inmiddels ken ik Wa op mn duimpje, fiets overal heen, zit helemaal in mijn stage, praat met iedereen en heb veel Ghanese vrienden. Ik eet alles wat te koop is, en ook vissenkoppen en kippenbotten zijn geen probleem meer. Als ik geen gefilterd water kan krijgen koop ik ice water, dat door mensen thuis in zakjes wordt gedaan en in de koelkast wordt gelegd.
Kortom, ik voel me hier helemaal thuis. Want dat was ik, toen ik uit Nederland vertrok, even vergeten. Ik was zo bezig met het feit dat ik alles voor bijna een jaar achter ging laten, dat ik vergat dat ik in die tijd ook heel veel op ging bouwen. Het verschil is alleen, dat als ik dit keer wegga, ik niet binnen 10 maanden terug ben, en ik zeker niet alles terugvind zoals het was. Mijn stage is straks afgelopen. Veel van mijn vrienden zitten in het vierde jaar van de universiteit en zijn vertrokken naar verschillende steden zodra dat is afgerond. Wa ontwikkelt zich heel snel, er komt steeds meer verkeer, straatverlichting, geasfalteerde wegen en nieuwe huizen. Ook vrijwilligers zijn er steeds meer, want zelfs sinds het begin van dit jaar hier zie je zeker drie keer zoveel blanke gezichten en dat wordt volgend jaar alleen maar weer meer. Dus over een week of drie neem ik definitief afscheid van mijn leven zoals het hier in Wa was, en met gemengde gevoelens zie ik het einde naderen. Aan de ene kant wil ik graag naar huis, om alles en iedereen weer te zien, met mijn hoofd vol van nieuwe ideeen, verhalen, ervaringen en inspiratie. Aan de andere kant zou ik graag willen dat ik nog net wat langer in deze bijzondere en vrije wereld willen blijven. Het is maar goed dat ik niet hoef te kiezen wat ik doe, alles is gepland. En waaraan iemand me gister aan herinnerde dat ik moest doen: ik blijf mijn laatste weken zoveel mogelijk genieten.

Ik ben afgelopen week begonnen met het maken van sheabutter, samen met de kok van Youth Alive. Dat wordt gemaakt van sheanuts, die in sheafruit zitten, dat aan de sheaboom groeit. Drie middagen ben ik met de straatkinderen de bush ingegaan om de sheanuts te zoeken. Dit waren voor mij een soort ontdekkingstochten. Langs akkers die ik niet als zodanig had herkend als het me niet was verteld en we maakten omwegen over metershoge rotsen, waarbij ik angstvallig door de kinderen in de gaten werd gehouden, omdat ze bang waren dat ik eraf zou vallen. We kwamen een slang tegen die ik, lomp en niets ziend door de bush stampend, nooit had gezien, maar die door de kinderen direct werd gezien. We aten eetbare bessen en druiven en natuurlijk het sheafruit dat we vonden. Ik vond er een met een plekje erop die mijns inziens nog best kon. Dat vonden de kinderen niet, een van de oudere jongens gristen hem weg toen ik hem al half in mijn mond had om vervolgens een gaaf exemplaar uit zijn eigen voorraad aan te bieden.
De sheanuts kun je overal op de grond vinden, het fruit eraf gegeten door mensen of dieren. Maar dat ging de kinderen te langzaam, zij gaven er de voorkeur aan gewoon met zn vijven in de boom te klimmen en dan heel hard te schudden. Dan regent het fruit, rijp en onrijp. De onrijpe gaan zo de emmer in, de rijpe worden eerst opgegeten.
Ik ben nu begonnen met het koken van de noten, waarna ik ze te drogen heb gelegd, straks moet ik de schillen eraf halen. Daarna volgen er nog een paar fases, maar wat die precies inhouden weet ik niet precies, iets met malen en weer koken. Het begint wel te dagen dat het behoorlijk arbeidsintensief werkje gaat worden, want van de vijf emmers noten die ik verzameld heb maak ik misschien twee kalebassen sheabutter. Ook in westerse crèmes en lotions wordt vaak sheabutter gebruikt, maar dat produceren ze natuurlijk gewoon in de fabriek.
Ik denk trouwens dat als de productie van dit goedje iets meer georganiseerd zou worden, bijvoorbeeld in kleine fabriekjes in plaats van thuis door huisvrouwen en met kleine plantages, het een goede bron van inkomsten zou zijn voor het arme noorden.
Maar het maken van de sheabutter op houtskool met een grote ketel is voor mij een leuk experiment, hopelijk kan ik er wat van mee naar Nederland nemen.

Sinds een paar weken ben ik, naast bij de verstandelijk gehandicapten en straatkinderen, ook bezig in het Peace House, een hospice voor terminale aids-patiënten. Twee keer in de week ga ik erheen om kleine activiteiten met de bewoners te doen en wat leven in de brouwerij te brengen.
Toen ik voor het eerst aan de slag ging waren er drie vrouwen in het huis, alledrie in hun twintiger en dertiger jaren. Inmiddels is een van hen overleden en er zijn twee nieuwe patienten bijgekomen, ook vrouwen. Er is in totaal plaats voor 6 patienten, dat kunnen mannen, vrouwen en kinderen zijn.
Het was in het begin wel even moeilijk die vrouwen te zien, zo fragiel en sommigen al zo dicht bij de dood, zowel lichamelijk als geestelijk. Maar ik ga er nu met plezier naar toe, want het is fijn als je een lach op iemands gezicht kunt krijgen door alleen haar nagels te lakken en ik ben blij als iemand de hele dag nog niets gegeten heeft maar ik haar toch over weet te halen. En naarmate de vrouwen je beter leren kennen en meer gaan vertrouwen wordt het steeds gezelliger. Dus ook hier ga ik er de laatste weken nog zoveel mogelijk van maken.

Tessa

  • 06 Juni 2006 - 16:55

    Corina:

    Wow tessa,
    Wat ontzettend indrukwekkend allemaal!
    Ervaringen om nooit meer te vergeten, of je ze nu wilt vergeten of niet...
    Het vormt je en maakt je een nog completer mens, tenminste als ik al die dingen zo lees.
    Geniet nog met volle teugen van deze ontwikkeling zo lang het kan.
    En vrienden... Die neem je hoe dan ook mee!

  • 06 Juni 2006 - 17:38

    Mamma:

    Ha lieve Tessa, geniet maar van je leventje daar de laatste weken voor je terugkomt naar je roots.Je bent wijzer en sterker geworden, een mens om trots op te zijn en dat ben ik. Wat in je hart zit aan ervaring en liefde en kan niemand je afnemen, dat neem je mee naar huis.Kus.

  • 06 Juni 2006 - 18:55

    Wendy:

    Heey Tes,
    Wat een verhalen nog steeds!! Zoals ik lees blijf je dingen ontdekken. Geniet er die 3 weken nog maar lkkr van!
    Ik verlang er naar om je weer te zien!!
    Liefs Wendy

  • 06 Juni 2006 - 19:50

    Ome Rob:

    Hoi Tessa, de aanhef van je leuke lange verhaal doet wat luguber aan "Naderend einde". Zo lees ik het maar niet. Je verlangen terug naar Wa begint nu al, je bent nog niet eens weg. Zo dicht bij de natuur en de essentie van het leven dat heb je zo dichtbij gezien dat kunnen wij waarschijnlijk maar een fractie van voorstellen. Deze ervaring zal niemand van je af kunnen nemen dat draag je je hele leven bij je. Dat is een hele waardevolle bagage. He Tes hou je taai en tot spoedig ziens. Doei

  • 07 Juni 2006 - 18:08

    Ilse:

    EEj Tess,
    Wat ontzettend indrukwekkend wat je allemaal verteld. Zelfs ik zou nou wel een keer naar Afrika willen, al is het enkel om te weten waarom mijn papa mij heeft achtergelaten in dit Nederlandje. Maargoed, wat je zegt moet je cker doen: GENIETEN! volgens mij is er nog een hoop waar je jezelf nog even aanvast wilt klampen voordat je weer terugkomt. Doe dat maar, maar denk er oowk aan.. Nederland is ook niet al te erg..
    Dikke *smak*

  • 07 Juni 2006 - 21:50

    Heidi:

    Dag Tessa,

    Met plezier lees ik elke keer jullie verslagen! En wat ik je nog wilde vertellen: je hebt mij geinspireerd weer eens wat meer de gitaar te pakken!
    Fijne laatste tijd in jullie Wa.

    Groetjes, Heidi

  • 13 Juni 2006 - 12:00

    Frits En Dieny:

    Hoi Tess,
    Dat was even schrikken toen we het kopje boven je laatste berichtje lazen. Gelukkig was het niet al te letterlijk bedoeld, maar als inleiding tot een mooi geformuleerde overpeinzing die- ik heb het al eerder gezegd- duidelijk maakt dat je het afgelopen jaar naar ons idee definitief het laatste restje "kind" van je hebt afgeschud en terug gaat komen als een zeer volwassen mens. Deze ervaring kan niemand je meer afnemen en zal de rest van je leven worden meegedragen en mee bepalen hoe je omgaat met de dingen die je op je levenspad zult aantreffen. Daar zul je altijd beter van worden

  • 13 Juni 2006 - 21:43

    Petra:

    Ongelooflijk meid, jij blijft echt tot de laatste dag nog nieuwe uitdagingen aangaan. Knap hoor! Je hebt super veel kwaliteiten, probeer ze nog zoveel mogelijk te gebruiken en over te dragen!
    Je bent een toppertje!

    Liefs Petra

  • 18 Juni 2006 - 03:09

    Jetty:

    Hallo Tessa,
    pas vandaag ontdekte ik op de weblog van Lieke een link naar jou. Ik draag vandaag toevallig weer het schelpenarmbandje dat ik van jou kreeg op mijn verjaardag in Wa Yiri, toen jij samen met mij voor de kinderen mijn verjaars"partijtje" hield. Mooi om te lezen hoe je zo je draai hebt in Wa. Dat gevoel had ik zelfs in januari al. Je hebt een enorme bijdrage, met veel eigen initiatief. En nu ook in het Hospice.Ik wens je nog veel voldoening toe, deze laatste weken in Ghana. Alle goeds gewenst! Jetty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Wa

Ghana part 1 + 2 + Syria

Mijn anderhalfjaar in Wa, Ghana en mijn bezoek aan Nora in Syrie.

Recente Reisverslagen:

28 April 2008

terug

14 April 2008

Jordanie

04 April 2008

Koud!

24 Maart 2008

Bye bye Wa

11 Maart 2008

Burkina vs Ghana
Tessa

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 104
Totaal aantal bezoekers 134702

Voorgaande reizen:

22 September 2013 - 13 Juni 2014

Down under

28 Februari 2010 - 11 Juni 2010

Mexico en Midden-Amerika

15 September 2005 - 28 April 2008

Ghana part 1 + 2 + Syria

12 Juni 2012 - 30 November -0001

Nicaragua and Central America

Landen bezocht: